Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB 568 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB 568 Adı: MUSHAF İMLASI (RESMÜ’L-MUSHAF) Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA SAĞLAM,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin Mushaf imlasının özellikleri,günümüze değin geçirdiği değişim ve gelişimleri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Mushaf imlasının geçirdiği tarihi süreci,değişim ve gelişimleri açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Günümüze ulaşan en eski mushaf nüshalarını ve bunların nerede muhafaz edildkleriini açıklayabilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Mushaf imlasına dair yazılmış eserleri sayabilir ve bunlar hakkında bilgi verebilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İlk mushafların yazım özellikleri,mushaf imlasının geçmişten günümüze durumu.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Mushaf imlasına dair bilgi. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
2 Mushaf imlasının tarihi süreçleri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
3 Hz.Osman dönemi istinsah faaliyetleri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
4 En eski Mushaf nüshaları. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
5 Mushaf İmlasına dair yazılmış klasik eserler. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
6 Ebu Amr ed-Dani'nin El-Mukni adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
7 Ebu Amr ed-Dani'nin El-Muhkem adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Kasım b. Firruh eş-Şatıbi'nin Akiletü Etrabil-Kasa'id adlı manzumesi ve şerhleri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
10 İbn Ebi Davud'un Kitabul-Mesahif adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
11 İbn Vesik'in el-Cami' adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
12 Mehdevi'nin Hicau Mesahif'il-Emsar adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
13 Ebu Davud Süleymen b. Necah'ın Muhatasarut-Tebyin adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
14 Günümüzde mushaf imlasına dair yazılmış eserler ve makalelerin incelenmesi. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
15 Mushaf imlasının temel meseleleri hakkında özet bilgi. Anlatma Yöntemi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ğanim Kadduri Hamed,el-Müyesser fi İlmi Resmi'l-Mushaf ve Dabtihi,Cidde 2021
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kur'ân-ı Kerim,kitaplar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 2 1 2
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180