Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA VE UYGULAMA ENSTİTÜSÜ / HBABD-601 - ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA)

Kodu: HBABD-601 Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZIM TEKNİKLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEVAL KARANFİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin bilimsel düşünme, araştırma tasarımı, veri toplama, verilerin yorumlanması ve araştırma raporunun hazırlanması konularında bilgi sahibi olmaları ve bilimsel tutum ve davranışları kazanmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Problemleri çözmede ve bir araştırmayı planlama, tasarlama ve yürütmede gerekli bilgi ve becerileri kazanır. PÇ-3 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir.
PÇ-7 İlgili alanda veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Araştırmanın amacına uygun olarak veri toplayabilir. PÇ-9 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-13 Kaynak analiz türleri hakkında detaylı bilgi sahip olur
PÇ-14 Araştırma yöntemleri hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Bir araştırma raporunu kurallarına uygun şekilde yazabilir ve sunabilir. PÇ-5 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin biçimde aktarabilir.
PÇ-11 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilimsel araştırma süreçleri, araştırma soruları ve hipotez yazımı, alanyazın taraması, alıntı yapma, yayın etikleri, etik standartlar ve kanuni sınırlamalar, bilgi toplama ve analiz teknikleri, yorumlama, raporlama ve sonuç yazma konularını kapsar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilimsel araştırmanın belirleyici özellikleri Sözlü anlatım-soru- cevap
2 Nitel, Nicel ve Karma Yöntemin genel özellikleri Sözlü anlatım-soru- cevap
3 Bir araştırma konusu belirleme Sözlü anlatım-soru- cevap
4 Belirlenen konu hakkında literatür taraması gerçekleştirme Sözlü anlatım-soru- cevap
5 Araştırma soruları veya hipotezleri oluşturma Sözlü anlatım-soru- cevap
6 Araştırmanın kapsam ve sınırlılıklarını belirleme Sözlü anlatım-soru- cevap
7 Yöntemin örneklem metoduna uygun örneklem belirleme Sözlü anlatım-soru- cevap
8 Ara Sınav
9 Saha için ön hazırlık yapma Sözlü anlatım-soru- cevap
10 Sahaya inme ve veri toplama Sözlü anlatım-soru- cevap
11 Veri toplama metotları Sözlü anlatım-soru- cevap
12 Rapor yazma Sözlü anlatım-soru- cevap
13 Rapor yazma ve raporda dikkat edilmesi gereken hususlar Sözlü anlatım-soru- cevap
14 Raporda bilimsel etik kuralları Sözlü anlatım-soru- cevap
15 Raporların kısa sunumu Sözlü anlatım-soru- cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları.4.b. (çev. S. B. Demir) Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
2 Kumar, Ranjit. (2015). Araştırma Yöntemleri: Yeni Başlayanlar İçin Adım Adım Araştırma Rehberi. (çev. Güçlü Şekercioğlu). Ankara: Egde Akademi.
3 Patton M. Q. (2014). Nitel araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (çev. F. Z. Öztürk). Ankara: Pegem Akademi.
4 Punch, K. F. (2014). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. (çev. Dursun Bayrak). Ankara: Siyasal Kitabevi.
5 Gökçe, Orhan (1999). İçerik Çözümlemesi Teori-Metod-Uygulama. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
6 Türkdoğan, Orhan (1995). Bilimsel Araştırma ve Araştırma Metodolojisi. Ankara: MEB Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve dijital kitaplar, makaleler ve diğer bilimsel kaynaklar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 8 2 20
5.Rapor 8 1 20
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 12 48
       c) Performans Ödevi 3 2 6
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 2 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 2 4
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 1 3
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180