|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İLGAR BAHARLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alevi-Bektaşi inanç sisteminin tarihi seyrini, Erdebil Ocağını ve Safevi Devleti’nin Alevilik-Kızılbaşlık ile ilişkisini ana kaynaklardan istifade edilerek ortaya koymak amaçlanmıştır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Aleviliğin ve Bektaşiliğin Erdebil Ocağı ile ilişkisini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-5 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin biçimde aktarabilir. PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Aleviliğin ve Bektaşiliğin Safevi Devleti ile ilişkisini açıklayabilir. |
PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-13 Kaynak analiz türleri hakkında detaylı bilgi sahip olur PÇ-14 Araştırma yöntemleri hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Aleviliğin tarihsel süreç içerisinde geçirdiği süreci açıklayabilir. |
PÇ-13 Kaynak analiz türleri hakkında detaylı bilgi sahip olur PÇ-14 Araştırma yöntemleri hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Alevi-Bektaşi inanç sisteminin teşekkülü, bu inancı benimseyen Erdebil Ocağı ve sonra devletleşen Safevi Devleti hakkında tarihi kaynak incelemesini kapsar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Erdebil Ocağı ve kuruluşu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
2 | Erdebil Ocağı’nın şeyhlerinin müritleri gözündeki karizmatik rolleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | Erdebil Ocağı’nın Anadolu Türkmenleri ile ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Ocaktan devlete geçiş süreci | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
5 | Şeyh Haydar ve Şeyh Cüneyt | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
6 | Şah İsmail | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
7 | Safevi Devleti’nin kuruluşu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Safevi Devleti’nin Kızılbaş Türkmenler ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
10 | Safevi Devleti’nin Anadolu Türkmenleri ile inançsal yakınlığı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
11 | Aleviliğin-Bektaşiliğin Erdebil Ocağı ve Safevi Devleti ile ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
12 | Alevi-Kızılbaş inanç sisteminin bileşenleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
13 | Safevi Devleti ile Osmanlı Devleti arasındaki münasebet | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
14 | Osmanlı Devleti’nin Safevilere, Kızılbaşlara karşı tutumu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
15 | Çaldıran savaşı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1- Sarıkaya, Mehmet Saffet (2012). Anadolu Aleviliğinin Tarihi Arka Planı (XI-XIII. Asırlar). İstanbul: Frida Yayınları. | |
2 | 2- Yaman, Ali (2006). Kızılbaş Alevi Ocakları. Ankara: Elips Kitap. | |
3 | 3- Karamustafa, Ahmet T. (2015). “Anadolu’nun İslamlaşması Bağlamında Aleviliğin Oluşumu”. Kızılbaşlık-Alevilik-Bektaşilik (Tarih-Kimlik-İnanç-Ritüel). Editörler: Yalçın Çakmak-İmran Gürtaş. İstanbul: İletişim Yayınları. | |
4 | 4- Baharlu, İlgar (2021). Şah’ın Bahçesinde (Şah İsmail Öncesi ve Sonrası Kızılbaşlık). İstanbul: Kitabevi Yayınları. | |
5 | 5- Özdemir, Ali Rıza (2018). Türk Hakanı Şah İsmail. Ankara: Kripto Yayınları. | |
6 | 6- Akın, Bülent (2020). Kızılbaş Oğuzlar ve Şah İsmail'in Anayurdu Diyarbakır. İstanbul: Kitabevi Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 8 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |