Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH314 - İLAHİYAT

Kodu: İLH314 Adı: İSLAM FELSEFESİ II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FEVZİ YİĞİT,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin İslam Felsefesinin doğuşu, gelişimi ve geçirdiği safhalar ve sistematik konuları hakkında bilgi sahibi olmasını; İslam Felsefesinin özgün filozofları ve felsefelerini öğrenmesini ve bilgi edinmesini sağlamak. Öğrencinin İslam felsefesinin sistematik konuları ile İslamî ilimler arasındaki ilişkiyi anlama ve yorumlama konusunda teorik ve pratik bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler Ortaçağ İslam filozoflarının felsefe, bilim ve dini nasıl yorumladıklarını bilebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenci dersin sonucunda, İslam felsefesinin mahiyeti, alanı, doğuşu, gelişimi, sistematik konuları, filozofları ve islamî ilimlerle ilişkisi hakkında bilgi elde edebilir; Gazzâlî'nin İslam filozoflarına yönelttiği eleştirilerin değeri ve etkisine dair bilgi elde edebilir. PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İslam felsefesinin farklı boyutlarını ahlak, metafizik, epistemoloji gibi diğer felsefe ekolleriyle ortak olan yönlerini öğrenebilir ve daha geniş kapsamlı bir İslam medeniyeti algısına sahip olabilir PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İslam Felsefesinde tanrı düşüncesini açıklayabilir. PÇ-
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders Platon, Aristoteles, Plotinus ve Alexander felsefeleri, bu felsefelerin İslam dünyasına geçişi. Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Ruşd felsefelerindeki Tanrı, evren ve insan merkezli tartışmalar. Gazali sonrası felsefenin durumu ve günümüz modern İslam felsefecilerinin görüşlerini kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gazzali Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 İbn Bacce Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 İbn Rüşd Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 İbn Rüşd Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Sühreverdi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Sühreverdi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Fahreddin Razi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Nasiruddin Tusi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 İbnü'l Arabi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Molla Sadra Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Varlık Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Tanrı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Mahiyet Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Tanrı-Sudur Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İslam Felsefesi, ed. Cüneyt Kaya, isam yayınları, İstanbgul, 2013.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 0 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 0 0 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 1 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60