| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, yapay ve doğal gıda boyaları ve gıda boyaları ile ilgili kurallar ve düzenlemelere yönelik bilgi kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Gıdalarda rengin önemini bilir. | 
			
		 
			PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
 PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-2 | Doğal ve sentetik renk maddelerini ayırt edebilir. | 
			
		 
			PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
 PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-3 | Gıda boyalarının sağlık üzerine etkilerini bilir. | 
			
		 
			PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
 PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-4 | Gıda katkı maddelerinin kullanımı ile ilgili mevzuatı bilir. | 
			
		 
			PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
 PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| - Yapay ve doğal gıda boyaları arasındaki farklar · Gıda boyaları ile ilgili kurallar ve düzenlemeler · Karotenoidlerin, flavonoidlerin ve klorofilin sağlığı geliştiren özellikleri · Yapay renklendiriciler ve sağlık etkileri · Yapay renklendiriciler için potansiyel ikameler olarak doğal renklendirici örnekleri | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Gıdalarda rengin önemi | Anlatma yöntemi | 
| 2 | Doğal gıda renklendiricileri - Antosiyaninler | Anlatma yöntemi | 
| 3 | - Kurkumin - Betalain - Karael - Karmin | Anlatma yöntemi | 
| 4 | - Karotenoidler - Klorofil | Anlatma yöntemi | 
| 5 | - Fikosiyanin - Hem - Leghemoglobin | Anlatma yöntemi | 
| 6 | - Mineraller (inorganik gıda renklendiricileri) | Anlatma yöntemi | 
| 7 | Doğal gıda boyaları ve sağlık üzerine etkileri | Anlatma yöntemi | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sentetik gıda renklendiricileri, sınıflandırma | Anlatma yöntemi | 
| 10 | - Tartrazin - Kinolon sarısı - Azorubin | Anlatma yöntemi | 
| 11 | - Sunset yellow - Allura red - Eritrosin | Anlatma yöntemi | 
| 12 | - Brilliant blue - Brilliant Black - Fast green | Anlatma yöntemi | 
| 13 | - Nitrat ve nitritler | Anlatma yöntemi | 
| 14 | Yapay renklendirici kullanımı için güvenli seviyeler nasıl belirlenir? | Anlatma yöntemi | 
| 15 | Sentetik gıda boyaları ve sağlık üzerine etkileri | Anlatma yöntemi | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Muthusamy Ramesh, Arunachalam Muthuraman, 2018. Flavoring and Coloring Agents: Health Risks and Potential Problems.Natural and Artificial Flavoring Agents and Food Dyes, Chapter 1 | |
| 2 | Zeece, M. (2020). Food colorants. Introduction to the Chemistry of Food, Chapter 8. | |
| 3 | Ida I. Muhamad, Yanti M.M. Jusoh, Norazlina M. Nawi, Azni A. Aziz, Alyani M. Padzil, Hong L. Lian, 2018. Advanced Natural Food Colorant Encapsulation Methods: Anthocyanin Plant Pigment. Natural and Artificial Flavoring Agents and Food Dyes, Chapter 15. | |
| 4 | David Wiley, Christy Ng Yen Nee, 2020. Food ingredients. Food and Society, Chapter, 20. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 | 
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 4 | 4 | 
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 | 
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 175 | ||