|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HALİL İBRAHİM OĞUZ (hioguz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HALİL İBRAHİM OĞUZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bahçe ürünlerinde hasat öncesi ve sonrası dönemde dikkate alınan kalite kriterleri ve yurtiçi ve yurtdışı ürün pazarlanmasında karşılaşılan standartlar (GLOBALGAP, HACCP) incelenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bahçe ürünlerinde hasat öncesi ve sonrası dönemde önemli olan kriterleri öğrenir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bahçe ürünlerinin derimden sonraki kalitelerine etki eden faktörleri öğrenir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İyi tarım uygulamalarını öğrenir.(HACCP VE GLOBALGAP) |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bahçe ürünlerinde hasat öncesi ve sonrası dönemde dikkate alınan kalite kriterleri, bahçe ürünlerinin özellikle derim sonrası kalitesi üzerine kalıtımın ve ıslahın etkileri, kültürel tekniklerin modifikasyonu ile kalitenin iyileştirilmesi, olgunlaşmanın kontrolü ve derimde kullanılan alet ve ekipmanların kaliteye etkileri irdelenmektedir. Ayrıca bu ders kapsamında ülkemizde kullanılan standartlar ve son yıllarda Türkiye'den yaş taze meyve satın alan Avrupa ekonomi topluluğuna ait ülkeler tarafından geliştirilen iyi tarım uygulamaları da ders kapsamında işlenmektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Standardizasyon nedir, önemi ve kapsamı, konuya ilişkin özel kavramların açıklanması , kalite sınıflarının ve sınırlarının belirlenmesi | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
2 | Geçerli boylar ve bunların sınırlarının belirtilmesi, kalite ve boy toleransları ve değerlerinin belirtilmesi, ambalaj kabı, ambalaj şekli ve görünüşün belirtilmesi | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
3 | Resmi ve özel marka ve işaretlerin belirtilmesi, yurtiçinde karşılaşılan kalite problemleri | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
4 | Kalite nedir, kalite seviyeleri, tüketicilerin ve çevrecilerin kaliteye bakış açısı | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
5 | Bir ürünün kalite spektrumu, ürünün kabul edilebilirliği | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
6 | Bahçe ürünlerinde önemli kalite kriterleri, duyusal özellikler, gizli özelikler, nicelik özelliği | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
7 | Bahçe ürünlerinde kalite kriterlerinin tespiti (görünüm renk ve parlaklık, şekil ve büyüklük, kusurlar, sertlik, toplam suda çözünür kuru madde içeriği, titre edilebilir asitlik, besinsel kalite faktörleri, organoleptik özellikler (yeme kalitesiyle ilgili faktörler)) | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bahçe ürünlerinde kaliteyi etkileyen faktörler, hasat öncesi dönemde kaliteyi etkileyen faktörler, ekolojik faktörler, bahçe kuruluşu ve bakım işleri | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
10 | Hasat döneminde kaliteyi etkileyen faktörler, olgunluk, hasat zamanı ve yöntemi | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
11 | Hasat sonrası dönemde kaliteyi etkileyen faktörler, paketleme evi işlemleri, işleme, depolama, taşıma, pazarlama | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
12 | Kaliteye ilişkin bazı kavramlar, HACCP | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
13 | HACCP | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
14 | GLOBALGAP | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
15 | GLOBALGAP | Yüzyüze Eğitim/ Uzaktan Eğitim |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Postharvest Biology and Technology of Horticultural Crops: Principles and Practices for Quality Maintenance by Mohammed Wasim Siddiqui (Editor) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 8 | 40 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 13 | 52 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |