Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / GM-767 - GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA)

Kodu: GM-767 Adı: GIDA SEKTÖRÜNDE AR-GE ÇALIŞMALARI VE ÖNEMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KEMAL ŞEN (kemalsen@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencileri iş yaşamında gerek girişimci gerek çalışan olarak gıda sanayide ar-ge ve inovasyon hakkında bilgilendirmek onlara inovasyon ve bunun için gerekli düşünsel altyapıyı kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ar-Ge ve inovasyonun temel kavramlarını öğrenir. PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma
PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ar-ge'nin temel kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma
PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Girişimcilik ve inovasyon arasındaki ilişkiyi kurar. PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma
PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Ar-ge projelerinde temel adımları öğrenir. PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma
PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste, gıda mühendislerinin çalışma yaşamlarının bir parçası olabilecek, Ar-ge, inovasyon, girişimcilik kavramları, Ar-ge'nin temel kaynakları, Ar-ge yönetiminin temel süreçleri, ar-ge projelerinde temel adımlar, ar-ge projelerinde performans ve risk yönetimi gibi ilişkili konular öğrencilerle etkileşimli olarak örneklerle incelenir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ar-Ge kavramı ve kapsamı, Ar-Ge Türleri, Ar-Ge'ye yakın kavramlar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
2 Ar-Ge'nin Kısa Tarihçesi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
3 AR-Ge'de ekosistem, Ar-Ge ve yenilik Göstergeleri Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
4 Türkiye'de Ar-Ge'nin gelişimi ve mevcut durum Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
5 Ar-Ge Birimlerinin Yönetimi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
6 Ar-Ge Yönetimine Giriş Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
7 Ar-Ge'nin Temel Kaynakları Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
8 Ara Sınav
9 Ar-Ge Yönetiminin Temel süreçleri Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
10 Ar-Ge'nin kurumsallaştırılması Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
11 Ar-Ge Projelerinin Yönetimi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
12 Ar-Ge Projelerinde Temel Adımlar ve Gıda Sanayindeki Uygulamaları Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
13 Ar-Ge Projelerinin Seçimi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
14 Ar-Ge Projelerinde Performans Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
15 Ar-Ge Projelerinde Risk Yönetimi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özdinç, Ö., 2019. Ar-Ge El kitabı. Ser Akademi Yayınları, İstanbul, 252s.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Özdinç, Ö., Ar-Ge El kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 8 40
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 13 52
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180