Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / GM-769 - GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA)

Kodu: GM-769 Adı: GIDALARDA KOKU VE TAT KUSURLARI (OFF-FLAVOUR) Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KEMAL ŞEN (kemalsen@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Lezzet gıdalarda duyusal kalitesini etkileyen en önemli kriterleden birisidir. Bir gıdanın lezzeti sahip olduğu tat, koku bileşenleri ve tekstür ile belirlenir. Bu dersin amacı gıdalarda oluşan kusurların ve kötü kokunun mekanzimalarını açıklamak ve bunları minimize etmenin yollarını öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun duyusal olarak değerlendirlmesini öğrenmek PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun enstrümenlal cihazlarla belirlenmesini öğrenmek PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun kaynağını anlamak PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Paketleme, mikroorganizmalar, oksidasyon ve temizleme materyallerinden kaynaklanan kusurları ayıredebilmek PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kusurları ve kötü kokuların kaynağını engellemek veya sınırlandırmak PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma
PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun duyusal yöntemlerle tespiti, enstrumental analizler yardımıyla gıdalarda kusurların ve kötü kokunun belirlenmesi, amabalajlama metryallerinlerden kaynaklanan kusurlar, mikroorganizmalarda kaynaklanan kusurlar, okdidatif acılaşma, Maillar reaksiyonu sonucu oluşan kusurlar, temizleme ve dezenfeksiyon maddelerinde kaynakalanan kusurlar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gıdalarda kusurlara ve kötü kokulara giriş Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
2 Kusurların tespitinde duyusal analiz metotları, sonuçların işlenmesi, analiz ve sunma Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
3 Kusurların tespitinde enstrümental analiz metotları, ekstraksiyon teknikleri Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
4 Paketleme materyallerinden bulaşan kusurlar - gıda paketleme materyalleri - kusur kaynakları - kusurların engellenmesi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
5 Mikrobiyel kusurlara giriş Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
6 Bakteri, Actinomissetler ve küflerden kaynaklanan kusurlar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
7 Oksidatif acılaşmaya bağlı kusurlar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
8 Ara Sınav
9 Otooksidayon, fotooksidasyon, lipoksijenaz ve ketonik acılaşma Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
10 Maillard reaksiyonundan kaynaklanan kusurlar ve kötü kokular Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
11 Gıda bişeneleri arasındaki etkileşimden kaynaklanan kötü kokular ve kusurlar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
12 Bakterilerin gıda bileşenleri ve katkı maddeleri ile etkileşiminden kaynaklanan kötü kokular Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
13 Temizleme ve dezenfeksiyon materyallarinden bulaşan kusurlar Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
14 Gıdalarda kullanılan temizleme ve dezenfeksiyon materyalleri ve bunların güvenliğinin testi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
15 Su ve gıdalarda temizleme ve dezenfeksiyon materyallerinin belirlenmesi Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 M.J. Saxby, 2001. Food Taints and Off-Flavours: Blackie Academics, USA.
2 Baigre, B. 2003. Taints and off-flavour in food. Woodhead Publishing, Cambridge, England
3 Gary Reineccius, 2005. Flavor Chemistry and Technology, Second Edition Taylor & Francis, - 520 pages
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 8 40
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 13 52
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180