|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NESİMİ AKTAŞ (naktas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kas ve et biyokimyası dersi, etin detaylı kompozisyonunu ve yapısını incelemektedir. Bu ders, et kalitesi ve biyokimyasal değişiklikler arasındaki ilişkinin önemi, et ürünlerinde kullanılan etin fonksiyonel özellikleri üzerinde durmaktadır. Bunun yanında, öğrencilerin kas/et’te oluşan farklı olayları öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kasın detaylı kompozisyonunun inceler. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Ölüm sonrasında kasta oluşan biyokimyasal değişiklikleri inceler |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kalın ve ince flament proteinlerini irdeler |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Glikoliz ve et kalitesi arasındaki ilişkiyi kavrar. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Proteolitik enzimler, çalışma koşulları ve et kalitesi ilişkini kavrar. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kendi başına öğrenme yeteneği ve öğrenme fırsatını kendi kendine yaratma sorumluluğunu kazanır. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Grup ödevi hazırlayarak bir ekip içinde görev paylaşımı ve uyumlu çalışma becerisi kazanır. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Bir konuda literatür tarama, bilgi derleme, bilgisayar yazılımı kullanarak raporlama becerisi kazanır. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-7 Lisans seviyesinde ders verebilme donanımına sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Etin kompozisyonu ve yapısı. Kasların tipleri, kalın filament proteinleri, kalın filamentte myosinin yapılanması, ince filamentin proteinleri; aktin, tropomyosin ve troponin, myofibrillerin sitoskeletal ve diğer proteinleri, protein düzenlenmesi, A bant ve I bant. Kasılma ve ölüm sertliği. Kasın ete dönüşümü süresince ölüm sonrası fiziksel ve kimyasal değişimler, glikojen, yüksek enerjili fosfatlar ve bunların metabolitleri. Kas/et’te oluşan bazı olaylar, soğuk kısalması, çözünme sertliği, etin olgunlaşması, kasın su tutma kapasitesi, koyu kesitli et. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kırmızı etin detaylı kompozisyonu | Anlatım, tartışma |
2 | Kas tipleri | Anlatım, tartışma |
3 | Kalın flament proteinleri, ince flament proteinleri | Anlatım, tartışma |
4 | Yapısal proteinler | Anlatım, tartışma |
5 | Kesim sonrası biyokimyasal değişiklikler | Anlatım, tartışma |
6 | Ölüm sertliği ve glikolizin et kalitesine etkileri | Anlatım, tartışma |
7 | Yüksek enerjili fosfat bileşikleri | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Su tutma kapasitesi ve etkileyen faktörler | Anlatım, tartışma |
10 | Sarkoplazmik proteinler ve kasdaki işlevleri | Anlatım, tartışma |
11 | Et rengi ve et rengini etkileyen faktörler | Anlatım, tartışma |
12 | Proteolitik enzimler, çalışma koşulları ve et kalitesine etklileri | Anlatım, tartışma |
13 | Elektriksel uyarı | Anlatım, tartışma |
14 | Proje sunumları | Anlatım, tartışma |
15 | Proje sunumları | Anlatım, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Pearson, A.M.; Young, R.B., 1989. Muscle and Meat Biochemistry. Academic Press, Inc.,London, p.457 Lawrie, R.A., 1991. | |
2 | Meat Science. 5th Ed. Pergamon Press, New York, NY. | |
3 | Meat Products Hand Book Gerhard Feiner CRC Press 2006 Laboratory Manual for Meat Science, 2000, 7th Edition by Savell, J.W. and Smith, G.C. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 8 | 40 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 13 | 52 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |