Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / RPDAE 301 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: RPDAE 301 Adı: DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI 1 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ENES YILDIRIM (enesyildirim@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin çocuk ve ergenlerde görülen davranış bozuklukları hakkında bilgi ve beceri edinmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Normal ve normal dışı davranışı ayırt eder. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Normal dışı davranışların nedenlerini kavrar. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Farklı kuramlara göre normal dışı davranışı açıklar. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 DSM'nin tarihsel gelişimini bilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozuklukları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozukluklarının nedenlerini bilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozukluklarına ilişkin müdahale yöntemlerini bilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozukluklarına müdahale amaçlı çeşitli öneriler geliştirir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çocukluk ve ergenlik dönemlerinde görülen davranış bozukluklarının nedenleri, sınıflandırılması, tanı ölçütleri ve DSM-5-TR tanı ölçütlerine göre çocuk ve ergenlerde görülen davranış bozuklukluları, müdahale yöntemleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Normal ve normal dışı davranışlar Anlatım, soru cevap, tartışma
2 Tanı, değerlendirme ve DSM Anlatım, soru cevap, tartışma
3 Nörogelişimsel bozukluklar I Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
4 Nörogelişimsel bozukluklar II Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
5 Yıkıcı, dürtü kontrol ve davranım bozuklukları I Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
6 Yıkıcı, dürtü kontrol ve davranım bozuklukları II Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
7 Dışa atım bozuklukları Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
8 Ara Sınav
9 Bipolar ve ilişkili bozukluklar Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
10 Depresif bozukluklar Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
11 Anksiyete bozuklukları I Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
12 Anksiyete bozuklukları II Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
13 Obsesif kompulsif ve ilişkili bozukluklar Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
14 Travma ve stresör ilişkili bozukluklar Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
15 Beslenme ve yeme bozuklukları Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). DSM-5 tanı ölçütleri başvuru el kitabı (E. Köroğlu, Çev.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği, 158.
2 Austin, V. L. ve Sciarra, D. T. (2012). Çocuklarda ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar (M. Özekes, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3 Kring, A. N., Johnson, S. L., Davison, G. ve Neale, J. (2020). Anormal psikolojisi (M. Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, power point sunusu, tahta, kalem, ders kitabı.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 11 22
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90