|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amaçları şu şekildedir: -Nitel araştırma yönteminin kuramsal temellerini öğrenmek. -Nitel araştırma yöntemlerinin çeşitlerini öğrenmek. -Nitel araştırma yöntemlerinden birini kullanarak araştırma önerisi hazırlamak ve gerçekleştirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nitel araştırma yöntemlerinin felsefi temellerini açıklar. |
PÇ-5 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Nitel araştırma yöntemlerini bilir ve uygular. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
|
DÖÇ-3 | Örneklem seçme stratejilerini bilir ve uygular. |
PÇ-5 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Veri toplama ve analiz yöntemlerini bilir ve uygular. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-15 Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste nitel araştırma yöntemlerinin felsefi temelleri, alanla ortaya konan çeşitli tartışmalı konular, insan araştırmalarıyla olan ilişkisi, yöntemsel ve analitik konular bağlamında nitel araştırma yöntemleri, ileri nitel araştırma yöntemleri, örneklem ve veri toplama yöntemleri, verilerin analizi ve çıkarımlar konusu işlenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi, ve kuralları | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
2 | Nitel araştırma yöntemlerinin sosyal bilimlerde kullanımına ilişkin temel konular ve çatışmalar | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
3 | Nitel araştırma yöntemlerinin sosyal bilimlerde kullanımına ilişkin temel konular ve çatışmalar | Tartışma Yöntemi |
4 | Kültürel farklılıklar, soyutlama düzeyleri ve nitel araştırma yöntemimin avantajları | Tartışma Yöntemi |
5 | Nitel araştırma yöntemleri | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
6 | Nitel araştırmada örneklem stratejileri | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
7 | Nitel araştırmada örneklem stratejileri-Uygulama | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nitel araştırmada veri toplama stratejileri | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
10 | Nitel araştırmada veri analizi stratejileri | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
11 | Nitel araştırmada veri analizi stratejileri ve uygulamaları | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
12 | Nitel araştırmada çıkarımda bulunma | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
13 | Araştırma projelerinin sunulması ve değerlendirilmesi | Bireysel Çalışma Yöntemi |
14 | Araştırma projelerinin sunulması ve değerlendirilmesi | Bireysel Çalışma Yöntemi |
15 | Araştırma projelerinin sunulması ve değerlendirilmesi | Bireysel Çalışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sosyal/Eğitim Bilimlerinde Nitel Araştırma Yöntemleri Kitapları, Örnek Makaleler | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
İnternet Bağlantılı Akıllı Tahta/ Bilgisayar ve Projeksiyon Cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 14 | 2 | 20 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 2 | 11 | 22 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |