Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

HACIBEKTAŞ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU / İHA219 - İNSANSIZ HAVA ARACI TEKNOLOJİSİ VE OPERATÖRLÜĞÜ

Kodu: İHA219 Adı: COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İNSANSIZ HAVA ARACI TEKNOLOJİSİ VE OPERATÖRLÜĞÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMRAH UZUN (emrah.uzun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EMRAH UZUN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere CBS’nin temel kavramlarını öğretmek, yapay zekâ yöntemlerini coğrafi verilere uygulayabilme becerisi kazandırmak ve gerçek hayat problemlerine mekânsal çözümler geliştirmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) temel kavramlarını ve veri türlerini açıklar. PÇ-12 İnsansız hava aracı teknolojisiyle ilgili uygulamalar için gerekli teknik ve modern araçlar ile bilgisayar yazılımı ve bilişim-iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 CBS yazılımları ve Python kütüphaneleri ile coğrafi veri analizi gerçekleştirir. PÇ-12 İnsansız hava aracı teknolojisiyle ilgili uygulamalar için gerekli teknik ve modern araçlar ile bilgisayar yazılımı ve bilişim-iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yapay zekâ algoritmalarını, makine öğrenmesini ve derin öğrenmeyi coğrafi verilere uygular. PÇ-6 Meslek için gerekli hesaplamaları yaparken matematik bilgisini kullanır.
PÇ-9 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip edebilme, araştırma, meslektaşları ve ekip arkadaşları ile paylaşabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Afet, tarım, ulaşım ve çevre gibi alanlarda CBS–Yapay zeka tabanlı çözümler geliştirir. PÇ-7 Sosyal hakların evrenselliğine değer veren, sosyal adalet bilincini kazanmış, iletişim, kalite yönetimi ve süreçleri, meslek etiği, girişimcilik, çevre koruma ve iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibi olur.
PÇ-13 Türkiye'de ve dünyada insansız hava araçlarına yönelik otoriteler tarafından gerçekleştirilen düzenlemeler, talimatlar ve coğrafi bilgi sistemleri kullanımı konularında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 CBS ve yapay zekâ entegrasyonunu kullanarak proje tasarlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. PÇ-8 Edindiği bilgi ve becerileri bir işletmede uygular.
PÇ-9 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip edebilme, araştırma, meslektaşları ve ekip arkadaşları ile paylaşabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
CBS’nin temel kavramları, veri modellerini ve analiz yöntemleri,Yapay zekâ algoritmalarının CBS verilerine uygulanması,Mekânsal büyük veri ve uzaktan algılama verilerinin Yapay Zeka ile işlenmesi, Afet yönetimi, tarım, ulaşım ve çevre gibi alanlarda CBS–Yapay Zeka tabanlı çözümler geliştirebilme,Öğrencilerin Python ve CBS yazılımlarını kullanarak küçük ölçekli projeler incelenmesi,CBS ile yapay zekânın gelecekteki rolünü kavrayarak yenilikçi uygulamalar geliştirme fikirleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş ve Temel Kavramlar -CBS’nin tanımı, bileşenleri ve tarihçesi -Yapay zekaya (YZ) giriş (makine öğrenmesi, derin öğrenme) -CBS – Yapay zeka ilişkisi: Neden birlikte kullanılmalı? Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
2 -Veri toplama yöntemleri (uydu, drone, sensör) -Yapay zeka’nin veri ön işleme sürecindeki rolü Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
3 -CBS Yazılımları ve Altyapıları -ArcGIS, QGIS gibi yazılımlar -Python kütüphaneleri (GeoPandas, Rasterio, GDAL) -Yapay zeka için gerekli ortam: TensorFlow, PyTorch Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
4 -Veri Ön İşleme ve Temizleme Eksik/veri hatalarının düzeltilmesi -Coğrafi veri dönüşümleri (projeksiyon, koordinat sistemleri) -Yapay zeka’da veri temizlemenin önemi Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
5 -Mekânsal Analiz Temelleri -Yapay zeka ile mekânsal görüntülerin çıkarılması Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
6 -Makine Öğrenmesi ve CBS -Denetimli / denetimsiz öğrenme -Coğrafi veri sınıflandırmada ML algoritmaları -Uygulama: Arazi sınıflandırması Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
7 -Yapay zeka ile bitki örtüsü, su kaynakları, şehirleşme analizi -Örnek: NDVI ile tarım arazisi tespiti Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
8 Ara Sınav
9 -Mekânsal büyük veri kavramı -Yapay zeka ile mekânsal veri madenciliği Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
10 -Deprem, sel, yangın risk haritaları -Yapay zeka ile afet tahmini ve erken uyarı sistemleri Örnek: Yangın tespitinde drone + YZ Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
11 -Trafik yoğunluğu analizi -Otonom araçlarda CBS ve Yapay zeka -Akıllı şehir planlamasında mekânsal Yapay zeka uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
12 -Hassas tarım uygulamaları -Bitki hastalıklarının tespitinde Yapay zeka -Verimlilik tahmini ve mekânsal optimizasyon Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
13 -Hava kalitesi, sıcaklık, yağış tahminleri -YZ ile iklim değişikliği senaryoları Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
14 -Uydu görüntülerinden arazi değişim tespiti -Yapay zeka ile sel risk haritası üretimi Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
15 -CBS ve YZ’nin geleceği (ChatGPT, GeoAI, otonom sistemler) -Dersin genel değerlendirmesi ve tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 “Coğrafi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar”, Yomralıoğlu, T.
2 Coğrafi Bilgi Sistemleri - Prof.Dr. Vahap TECİM
3 Li, D., Chen, J., & Baltsavias, E. (Eds.). (2020). Artificial intelligence in earth observations and geoinformatics. CRC Press.
4 Aksoylu, Ü. (2024). Projelerle yapay zeka ve bilgisayarlı görü eğitim kitabı (608 s.).
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 10 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 10 10
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 6 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120