|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İNANÇ TURİZMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İBRAHİM YILMAZ (ibrh.yilmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türkiye dışındaki İslâm Dünyasının en değerli maddi kültür varlıkları arasında yer alan, yerel yönetimler veya küresel kuruluşlarca giderek koruma altına alınan cami, mesid ve namazgâh gibi mabedler ile türbe, künbed ve dergah gibi ziyaretgâh niteliğine sahip yapıların, mimarî estetik, fonksiyon ve tarihsel-toplumsal anlam bakımından irdelenmesi, dersin temel amaçlarındandır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İslâm ve Türk mimarîsine ilişkin temel terminolojiyi öğrenmek. |
PÇ-3 Küresel ölçekte inanç sistemleri ve inanç temelli insan hareketlerinin tarihsel gelişimini ve işleyişini kavrayarak bu konuları önyargısız, tarafsız, bilimsel ve etik bir bakış açısı ile anlayabilir, analiz edebilir, sorgulayabilir ve sorunların çözümlerine ilişkin karar verebilir. PÇ-6 Anadolu daki ve dünya üzerindeki farklı inanç sistemlerine ait arkeolojik sitelerin, yapıların, kutsal mekanların, festival ve etkinliklerin, destinasyonların tarihini ve turizm açısından önemini anlayabilir, analiz edebilir ve sürdürebilirlik kapsamında kültürel ve toplumsal değerlerini sorgulayabilir. PÇ-10 Alanıyla ilgili konuları, disiplinler arası bir yaklaşımın getirdiği farklı ve bütüncül bakış açısı ile değerlendirebilir, etik ilkeleri benimseme ve bunu bilimsel duruş ve yaklaşımlarına yansıtarak farklı inanç ve fikirlere saygılı olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Ziyaretgâh niteliği bulunan yapı türlerini, form ve fonksiyon bakımından sınıflandırabilmek. |
PÇ-6 Anadolu daki ve dünya üzerindeki farklı inanç sistemlerine ait arkeolojik sitelerin, yapıların, kutsal mekanların, festival ve etkinliklerin, destinasyonların tarihini ve turizm açısından önemini anlayabilir, analiz edebilir ve sürdürebilirlik kapsamında kültürel ve toplumsal değerlerini sorgulayabilir. PÇ-7 Dinler tarihi üzerine edindiği kapsamlı bilgileri inanç turizminin gelişimi ve turizm sektöründeki paydaşların toplumsal barışa ve kültürlerarası iletişim ve anlayışa katkılarını güçlendirecek yönde kullanabilir, öneriler getirebilir. PÇ-8 İnanç turizminin kendine özgü dinamiklerini ve gerektirdiği hassasiyetleri, bu alanda faaliyet gösteren işletmelerin işleyişlerini makro ve mikro açılardan bütüncül bir bakış açısı ile anlayabilir, analiz edebilir, sorgulayabilir ve sorunların çözümlerine ilişkin karar verebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Dinî mimarînin inanç turizmi açısından önemini kavramak. |
PÇ-4 İnanç turizmi kapsamındaki konulara disiplinler arası bir yaklaşım ve bütüncül bir bakış açısı ile yaklaşarak bu alanda yaşanan gelişmeleri izleyebilir, yorumlayabilir, tartışabilir ve bilimsel çözümler üretebilir. PÇ-6 Anadolu daki ve dünya üzerindeki farklı inanç sistemlerine ait arkeolojik sitelerin, yapıların, kutsal mekanların, festival ve etkinliklerin, destinasyonların tarihini ve turizm açısından önemini anlayabilir, analiz edebilir ve sürdürebilirlik kapsamında kültürel ve toplumsal değerlerini sorgulayabilir. PÇ-8 İnanç turizminin kendine özgü dinamiklerini ve gerektirdiği hassasiyetleri, bu alanda faaliyet gösteren işletmelerin işleyişlerini makro ve mikro açılardan bütüncül bir bakış açısı ile anlayabilir, analiz edebilir, sorgulayabilir ve sorunların çözümlerine ilişkin karar verebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dinî mimarî | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse giriş: İslâm sanatı ve mimarîsine ilişkin terminoloji. | Sunum, makale |
2 | Kadim ziyaretgâh Kâbe'nin ortaya çıkışı ve tavaf kültü. | Sunum, makale |
3 | Müslümanlar ve Kâbe. | Sunum, makale |
4 | İslam mabed mimarîsinin başlangıcı: Mescid-i Nebî. | Sunum, makale |
5 | Kubbet üs-Sahra ve Şam Ümeyye Camii. | Sunum, makale |
6 | Kurtuba Ulu Camii: Batı İslam Sanatı. | Sunum, makale |
7 | İslam Dünyasında ilk mezar yapıları: Form ve fonksiyon. | Sunum, makale |
8 | Ara Sınav | |
9 | 10.-13. Yy. İslam Dünyasında Mezar Yapılarının Yaygınlaşması ve Türk Boylarında atalar kültü. | Sunum, makale |
10 | 14.-15. Yy. İran ve Türkistan'da ziyaretgâhlar ve mabedler. | Sunum, makale |
11 | 12.-15. Yy. Hind Alt-kıtasında ziyaretgâhlar ve mabedler. | Sunum, makale |
12 | 16.-19. Yy. Hind Alt-kıtasında Babürlüler: Hümayun Türbesi ve Nizamüddin Dergâhı. | Sunum, makale |
13 | 16.-19. Yy. Hind Alt-kıtasında Babürlüler: Fetihpur Sikri ve Tac Mahal. | Sunum, makale |
14 | 16.-19. Yy. Hind Alt-kıtasında Babürlüler: Fetihpur Sikri ve Tac Mahal. | Sunum, makale |
15 | Dönem Ödevi Sunumları | Sunum, makale |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1. Suut Kemal Yetkin, Islam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954. | |
2 | 2. Christian W. Troll, Muslim Shrines in India: Their Character, History and Significance, Oxford University Press, 2004. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Anlatım, Görsel malzeme desteği (resim ve görüntü) ile araştırma konuları ve ödev. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 1 | 10 | |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 3 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 16 | 32 |
c) Performans Ödevi | 2 | 16 | 32 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 16 | 32 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |