|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | EMİNE ÇERİBAŞ (emineceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Hasta ve çalışan güvenliğine konusunda edinilen bilgiler doğrultusunda hasta bakım güvenliğini arttırmaya yönelik uygulamalarda farkındalık oluşturmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları bilir. |
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Çalışan ve hasta güvenliği başlıklarında riskleri değerlendirebilir ve önlemler alabilir. |
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Sağlık hizmetlerinde hemşirelik uygulamalarında yapılan hatalar, hasta güvenliği konusunda risk yaratan faktörler, tıbbi hataların bildirilmesi ve sınıflandırılması, hasta güvenliğinde yapılan değişiklikler/yenilikler. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Giriş, dersin ve yararlanılan kaynakların tanıtılması Hemşire/ hasta güvenliği kavramının tanımı ve gelişmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 2 | Tıbbi hatalar ve nedenleri Tıbbi hatalarda mesleki ve yasal sorumluluklar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, |
| 3 | Hasta güvenliğini sağlamada iletişim hatalarının önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 4 | Hasta-Çalışan güvenliğini sağlamada risk yönetimi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 5 | Hasta kimliğinin doğrulanması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 6 | İlaç hatalarının önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 7 | Kan ve kan ürünleri transfüzyon hatalarının önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Hasta düşmelerinin önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 10 | Enfeksiyon hatalarının önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 11 | 1 Mayıs Resmi tatil | |
| 12 | Güvenli cerrahi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 13 | Hasta güvenliğinde olay bildirimleri ve raporlama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 14 | Hasta ve çalışan güvenliğinde iletişim teknikleri (SBAR, Handover) | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 15 | Özellikli birimlerde hasta güvenliği | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Alcan, Z. Eren Tekin, D. ve Özbucak Civil, S. (2012). Hasta Güvenliği: Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Ankara: Nobel Yayınları. | |
| 2 | Öztürk, H. ve Kahraman, İ. (Ed). (2016) Hemşirelik Öğrencileri İçin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliği Rehberi, İstanbul:İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı. | |
| 3 | Polat, O. (2015).Tıbbi Uygulama Hataları. Ankara:Seçkin, 2. Baskı. | |
| 4 | Sur, H. (2008). Hasta Güvenliği Yaklaşımları. İstanbul: Medipolitan Eğitim ve Sağlık Vakfı Yayınları. | |
| 5 | Hasta Ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm | |
| 6 | Joint Commission International (http://www.jointcommissioninternational.org/) | |
| 7 | Patient Safety: Making Helath Care Safer. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/255507/WHO-HIS-SDS-2017.11-eng.pdf?sequence=1 | |
| 8 | WHO (World Health Organization) (http://www.who.int). | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon, bilgisayar, yazı tahtası | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | |||
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 12 | 2 | 40 |
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||