Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEM 421 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM 421 Adı: GERİATRİ HEMŞİRELİĞİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞENAY ŞERMET KAYA (senaysermet@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı yaşlı sağlığı hizmetlerinin yürütülmesinde, uygun hemşirelik girişimleri yapabilmek için bilgi, beceri ve davranış kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 DÖÇ-1 Yaşlıların özelliklerini açıklayabilir PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 DÖÇ-2 Yaşlanma ile ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikleri açıklayabilir PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 DÖÇ-3 Yaşlılarda sağlığın geliştirilmesi ve koruyucu sağlık bakımının önemini tanımlayabilir PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 DÖÇ-4 Yaşlılara hizmet veren hemşirenin rol ve sorumluluklarını sıralayabilir PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 DÖÇ-5 Yaşlı bireylerin ve ailelerinin sorunlarını değerlendirebilir PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 DÖÇ-6 Yaşlı bireye ve ailesine sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yaşlı sağlığına giriş, Türkiye’deki yaşlıların sosyo demografik yapısı, Yaşlıların sağlık ihtiyaçları, Yaşlılıkta ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikler, Yaşlı sağlığının değerlendirilmesi, korunması ve hemşirelik hizmetleri, Türkiye’de yaşlı sağlığı hizmetleri veren kurumların amaçları ve faaliyetleri, Kurumlarda hizmet veren ekip üyeleri ve hemşirenin rol ve fonksiyonları, Yaşlıların kaldığı kurumların taşıması gereken özellikler, Yaşlı sağlığının geliştirilmesi, Sağlıklı yaşlanma, Yaşlanmayı hızlandıran ve geciktiren faktörler, Yaşlılarda egzersiz, Yaşlılıkta ilaç kullanımı, Yaşlılarda etik ve hukuksal konular
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması Yaşlılık ile ilgili tanım ve teoriler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Dünya’da ve Türkiye’de Yaşlı nüfusun değişimi ve politikalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Geriatri hemşireliği Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Yaşlılıkta bakım hizmetleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Yaşlılıkta ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Yaşlılıkta ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Yaşlılık dönemi kazaları ve önlenmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Yaşlılıkta sağlık sorunları ve bakımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Yaşlılıkta sağlık sorunları ve bakım Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Yaşlılıkta ilaç kullanımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Yaşlı bakımında etik ilkeler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Yaşlılıkta ihmal, istismar ve yaşlı ayrımcılığı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Yaşlılıkta Uğraşı Aktiviteleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kutsal Y. G. Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2007
2 Tufan İsmail, Modernleşen Türkiye’de Yaşlanma ve Yaşlılık: Yaşlanmanın Sosyolojisi, Anahtar Yayınları, 2003
3 Kutsal Y. G, Çakmakçı M., Ünal S., Geriatri 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1997
4 Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
5 Akdemir N., Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları, İstanbul,2003.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları Seçilmiş makaleler (Ulusal hemşirelik Dergileri) Vaka örnekleri Edebi eserler (roman, öykü, şiir, atasözleri/deyimler, film) Fotoğraflar (kullanımı için izin alınan yaşlı bireylere ait fotoğraflar)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90