Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEM 206 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM 206 Adı: HEMŞİRELİK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HÜRMÜS KUZGUN (hurmuskuzgun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HÜRMÜS KUZGUN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrenciye hemşireliğin tarihsel gelişimi, meslekleşme süreci, hemşirelik kuramları, profesyonel hemşirenin özellikleri, hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları, hemşirelik yasaları ve hemşirelikte etik normlara ilişkin bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Hemşireliğin günümüze kadar olan tarihi gelişimini bilir. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bir meslek olarak hemşireliğin felsefesini ve amaçlarını bilir PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hemşirenin yasal sorumluluklarını bilir PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Hemşirelikte temel deontolojik ilkeleri ve meslek ahlak kurallarını bilir PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, hemşirelik tarihine ilişkin bilgiler, hemşireliğin gelişimi, hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler, etik kavram ve teorilere yönelik bilgileri içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Tanıtımı ve amaçları anlatım
2 İlk Çağda Hasta Bakımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Orta Çağda Hasta Bakımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Yeni Çağda Hasta Bakımı Yakın Çağda Hasta Bakımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik Türkiye’de Hemşireliğin Tarihi Gelişimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Hemşirelikle İlgili Yasa ve Yönetmelikler Sağlık Hukuku Temel Mevzuatı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
7 İnsan ve Değeri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Yansıtıcı Düşünme Yazıları
8 Ara Sınav
9 İnsan Haklarından Hasta Haklarına Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması (İşbirlikli Öğrenme Grupları) Beyin Fırtınası
10 Etik Kavram ve İlkeler-1 Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması (İşbirlikli Öğrenme Grupları) Beyin Fırtınası Vaka Analizi
11 Etik Kavram ve İlkeler-2 Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması (İşbirlikli Öğrenme Grupları)
12 Hemşirelik Etiği ve Hemşirelikte Etik Kodlar Anlatma Yöntemi Grup Çalışması (İşbirlikli Öğrenme Grupları) Görüşme
13 Sağlık Hizmetlerinde Etik Sorunlar ve Etik Karar Verme Süreci- Vaka Analizleri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması (İşbirlikli Öğrenme Grupları) Beyin Fırtınası Vaka Analizi
14 Sağlık Hizmetlerinde Etik Sorunlar ve Etik Karar Verme Süreci- Vaka Analizleri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması (İşbirlikli Öğrenme Grupları) Beyin Fırtınası Vaka Analizi
15 Sağlık Hizmetlerinde Etik Sorunlar ve Etik Karar Verme Süreci-Münazara Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması (İşbirlikli Öğrenme Grupları) Beyin Fırtınası Münazara
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kuçuradi, İ. (1998). İnsan ve değerleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu
2 Kuçuradi, İ. (2019). Ahlak, Etik ve Etikler. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
3 Şentürk, E. S. (2014). Hemşirelik tarihi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
4 Yıldırım-Keskin, A. (2020). Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitapevi
5 Şentürk, E. S. (2013). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
6 Burkhardt, A.M. ve Nathaniel A.K. (2013). Çağdaş hemşirelikte etik.(Çev. Ed. Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
7 Cevizci, A (2016). Uygulamalı Etik. Ankara: Say Yayınları.
8 Şentürk, E. S. (2014). Hemşirelik tarihi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
9 Torun, S. (2014). Florence Nightingale Hasta Bakım Meleği. Ankara: Akademisyen .Kitabevi
10 Uluslu,Ş. Ç. , Alsulu Ö. B., B., Yalçınkaya V.( 2020). Tıp ve Sağlık Hukuku Temel Mevzuatı (Yüksek Yargı Kararları İle). İstanbul: Legal Yayıncılık.
11 Yıldırım, N. (2014). Savaşlardan modern hastanelere Türkiye’de hemşirelik tarihi. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı.
12 Yalım, N.Y., ve Göçmen Baykara, Z. (2022). Hemşirelik ve Etik. Ankara Nobel Kitabevleri.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 15 1 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 9 18
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 1 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90