Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / NBT504 - NANOBİLİM VE NANOTEKNOLOJİ ANABİLİM DALI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: NBT504 Adı: SOL-JEL PROSESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü NANOBİLİM VE NANOTEKNOLOJİ ANABİLİM DALI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FATMA ZEHRA KOÇAK (fzkocak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sol-jel tekniğini ve basamaklarını kavramak. Sol-gel tekniğinde etkili olan kavramların öğrenilmesi. Uygulama alanlarının kavratılması amaçlanmaktadır. Malzemelerin karakterizasyonu ve malzemelerde yapı - özellik ilişkilerini kavramak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sol ve jel kavramlarını tanımlar. PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular.
PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 sol-jel yönteminde gerçekleşen reaksiyonları (jelleşme, yaşlanma, kurutma, sinterleme) açıklayabilir PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 sol-jel temelli teknolojik malzemelerin özellikleri ve uygulama alanlarını açıklayabilir PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Karakterizasyon yöntemlerini öğrenir ve malzemelerin yapı - özellik ilişkisi hakkında yorum geliştirebilir PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular
PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sol-Jel teknolojisi hakkında genel bilgilendirme: Kısa tarihçe, sol, jel, jelleşme kavramları, sol-jel süreçlerinde temel kavramlar, güncel gelişmeler, avantajlar ve ezavantajları. Sol-Jel sürecinin kimyası ve temelleri: Hidroliz ve kondensazyon reaksiyonları, başlatıcı türleri (silika temelliler, metal oksitler), katalizörler, elektrolitler, sulu ve susuz sol-jel süreçleri; Kurutma (kurutma stresi, çatlaksız kurutma, kurutma modları (dondurarak kurutma, ortam basıncında kurutma, kritik üstü kurutma); Karakterizasyon yöntemleri (yapısal, kimyasal, mekanik ve biyolojik),Sol-Jel türevi malzemeler: Aerojeller, sentez yöntemleri, anorganik-silika temelli aerojeller, temel özellikleri ve uygulama alanları. Hidrofobik, süperhidrofobik ve esnek aerojeller; Xerogel monolitler, silika iyonojeller, ve iyonosilikalar, iyonik sıvı varlığında areojel eldesi, mezogözenekli iyonojeller; Sol-jel malzemelerin kirlilik yönetimi, su arıtımı toprak ıslahı uygulamalarında kullanımı. Sol-jel adsorbanlar ve CO2 tutulması ve su arıtımında kullanımları. Gözenekli jeller ve membranlar. Nanokompozitler, nanokompozit üretim ve karakterizasyon yöntemleri. İnce film kaplamalar: sol-jel kaplamaların temelleri, Sol-jel malzemelerin biyomedikal ve kontollu ilaç salınım uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sol-jel teknolojisinde genel kavramlar ve tarihçe Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
2 Sol-jel sürecinin temelleri ve kimyası: hidroliz ve kondensazyon reaksiyonları Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
3 Sulu ve susuz sol-jel süreçleri katalizörlü sol-jel süreçleri ve katalizörler Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
4 Yaşlandırma (yapısal oluşum ve mekanik özellikler) Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
5 Kurutma süreci ve kurutma türleri Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
6 Karakterizasyon (Yapısal, ve mekanik ) Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
7 Karakterizasyon (Kimyasal ve biyolojik ) Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Sol-jel malzemeler: Aerojeller ve özellikleri Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
10 Tekparça (monolit) sol-jel malzemeler: xerojel monolitler Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
11 Silika iyonojeller ve iyonosilikalar, mezogözenekli yapılar Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
12 Sol-jel malzemelerin adsorban uygulamaları, gözenekli jeller ve membranlar. Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
13 Nanokompozitler, nanokompozit üretim ve karakterizasyon yöntemleri. Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
14 İnce film kaplamalar Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
15 Sol-jel malzemelerin biyomedikal ve kontollü ilaç salınım uygulamaları. Anlatma, Tartışma, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1) Innocenzi P., Zub Y.L., Kessler V., G (2007) Sol-Gel Methods for Materials Processing, Springer, The Netherlands
2 Brinker C. J.,Scherer G. W (1990) Sol-Gel Science: The Pyhsics and Chemistry of Sol-Gel Processing, Academic Press Inc., London.
3 Innocenzi P. (2016) The Sol to Gel Transition , Springer, Italy. 4) Koebel M. M, Leventis N. Edts (2011) Aerogel Hadbook, Springer, London.
4 Brinker C.F., Frye G. C., Hurd A.J., Ashley C.S., (1991), Fundamentals of Sol-Gel Dip Coatings, Thin Solid Films, 201, 97-108.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Bilgisayar, Projeksiyon, Online veri tabanları Referans software (Mendeley)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 12 1 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 2 40
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 2 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 8 32
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 190