Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / RPDAE 405 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: RPDAE 405 Adı: RPD’DE PROGRAM GELİŞTİRME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERSOY ÇARKIT (carkitersoy@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin, ilköğretim, orta öğretim ve yükseköğretim düzeylerinde rehberlik programlarının yapısı, süreci, kaynakların kullanılması, örnek etkinlik ve deneme programlarının hazırlanması konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İlköğretim ve ortaöğretim düzeylerinde rehberlik programlarının yapısını açıklayabilir. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Rehberlik programlarında etkili zaman planlaması yapabilir. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Örnek grup rehberliği etkinliklerini uygulayabilir. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Eğitimde program geliştirme, temel kavramlar, modeller; okul RPD programları ile ilişkisi, okul RPD programlarının tarihçesi ve okul RPD program modelleri, okul RPD programlarının planlanması, okul RPD programlarının tasarlanması ve program etkinlikleri (hizmetler); okul RPD programlarının uygulanması ve değerlendirilmesi; psiko-eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Tanıtımı ve organizasyonu Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
2 Eğitimde program geliştirme Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
3 Okul PDR programları Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
4 Hazırlık ve planlama Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
5 Tasarıma giriş Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
6 Amaç ve içerik Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
7 Hizmet sunum sistemi Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Çalışma takvimi Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
10 Uygulama Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
11 Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
12 Grup psikoeğitimi Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
13 Örnek KGRP inceleme Örnek grup psikoeğitimi inceleme Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
14 Öğrenciler tarafından hazırlanan programların incelenmesi Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
15 Öğrenciler tarafından hazırlanan programların incelenmesi Anlatma Yöntemi, Soru cevap, tartışma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Erkan, S. (2018). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. Pegem Akademi.
2 Çivitçi, A. (2018). Grup psikoeğitimi. Pegem Akademi.
3 Brown, N. (2018). Psikolojik danışmanlar için psiko-eğitsel gruplar hazırlama ve uygulama rehberi. Anı Yayıncılık.
4 Nazlı, S. (2011) Kapsamlı gelişimsel rehberlik programı. Anı Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, Rehberlik programı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2-14 2 30
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 12 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 12 24
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 73