|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE KOCALMIŞ BİLHAN (akbilhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Makine Öğrenmesi konusunda temel kavramlar verilerek Genetik Algoritmalar kullanılarak bilgisayar üzerinde çeşitli uygulamalar yaptırılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Makine öğrenmesi ve genetik algoritmalara ilişkin temel bilgilere sahip olacaktır. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. PÇ-6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. PÇ-9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Makine öğrenmesi ve genetik algoritmalara ilişkin temel yöntemleri öğrenecektir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. PÇ-6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Makine öğrenmesi ve genetik algoritmalara ilişkin temel yöntemlerin bilgisayarla benzetimini gerçekleştirecektir |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. PÇ-7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Makine öğrenmesi konusunda temel kavramlar. Öznitelik çıkartma yöntemleri. Sınıflayıcılar. Yapay sinir ağları. Evrim algoritmaları. Genetik algoritmalar. Genetik öğrenme. Yapay sinir ağlarının genetik algoritmalar ile eğitimi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel Kavramlar; Bilginin temsil edilme şekilleri, bilgi temsilleri arasındaki dönüşümler. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Öznitelik çıkartma yöntemleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Öznitelik çıkartma yöntemleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Bayes Sınıflayıcı, K-ortalamalar, K-en yakın komşu sınıflayıcısı. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Yapay Sinir Ağlarına giriş. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Çok Katmanlı Ağ, Kohonen ağı. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | LVQ, GAL, RCE, Hopfield ağları. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Evrim algoritmaları. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Genetik algoritmalara giriş, Kopyalama, çaprazlama ve mutasyon | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | Genetik havuz, uyumluluk fonksiyonu, kodlama, ölçekleme. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Şema teoremi, yapısal-blok hipotezi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Genetik öğrenme. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Yapay sinir ağlarının genetik algoritmalar ile eğitimi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Yapay sinir ağlarının genetik algoritmalar ile eğitimi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
bilgisayar, ders kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 10 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |