|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | YÖNETİM VE ORGANİZASYON (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEHER ULU (seherulu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEVKİ ÖZGENER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Aile işletmelerinde yönetim ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Aile işletmeleri literatürüne ilişkin temel kavramları açıklayabilir |
PÇ-1 İşletmeciliğin temel kavramları, işletmenin temel fonksiyonları, işletme biliminin tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri, işletmeler ve çevreleri, işletmenin amaçları, fizibilite etütleri, işletme işlevleri, firmalar arası işbirlikleri ve girişimcilik konularında ileri düzeyde bilgiye sahiptir ve bu konularda yönetsel kararları alır ve uygular. PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | Bir aile işletmesinin kurumsallaşma sürecini analiz edebilir |
PÇ-1 İşletmeciliğin temel kavramları, işletmenin temel fonksiyonları, işletme biliminin tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri, işletmeler ve çevreleri, işletmenin amaçları, fizibilite etütleri, işletme işlevleri, firmalar arası işbirlikleri ve girişimcilik konularında ileri düzeyde bilgiye sahiptir ve bu konularda yönetsel kararları alır ve uygular. PÇ-2 Modern yönetim perspektifi ile örgütsel düzeyde analiz yapma ve tasarlama, işletme yönetiminin; planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim işlevlerini kavrama, anlatma ve uygulama konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-3 Stratejik yönetimin temel kavramları, stratejik yönetim süreci ve stratejik analiz ile strateji seçimi, stratejileri uygulama ve kontrol konularında bilgi sahibi olur. PÇ-11 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az. Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Sürdürebilirlik kavramı hakkında bilgi edinir ve sürdürülebilirlik konusunda bilinci gelişir. |
PÇ-1 İşletmeciliğin temel kavramları, işletmenin temel fonksiyonları, işletme biliminin tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri, işletmeler ve çevreleri, işletmenin amaçları, fizibilite etütleri, işletme işlevleri, firmalar arası işbirlikleri ve girişimcilik konularında ileri düzeyde bilgiye sahiptir ve bu konularda yönetsel kararları alır ve uygular. PÇ-17 İşletmelerde stratejik yönetim ve işbirlikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırır. PÇ-18 Öğrencilerin iş ahlakı ve sosyal sorumluluk bilinci gelişir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders Aile işletmeleri yönetimi ile ilişkili olarak yönetiminin tüm rol ve fonksiyonları üzerinde durur. Yerel ve küresel anlamda hızla değişen dünyada aile işletmelerinin etkin bir öğrenen örgüt olmasında rekabetçi üstünlük sağlayacak temel işletme işlevlerine ve yönetim fonksiyonlarına ilişkin kavram ve olguları derinlemesine inceler. Aile işletmelerinin yönetiminde politika, uygulama ve eğilimleri ile bir aile işletmesi için stratejik öneme sahip konuları ele alır, etkin bir örgüt kültürü yaratılması, kurumsallaşmanın desteklenmesi, sürdürülmesi ve çatışmaların çözümlenmesi ile ilgilenir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Aile işletmeleri yönetimi:Temel kavramlar, farklılılar ve nedenleri | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
2 | Aile işletmelerinde kurucunun değerleri, Aile-işletme kültürü, etik değerler ve güven, örgüt ve yönetim yapısı, kurucuyu izleyen kuşakların sorunları | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
3 | Aile işletmelerinde kurumsallaşma, kurumsal yönetim ve iç denetim uygulamaları | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
4 | Aile işletmelerinde kültürlerarası (aile-işletme kültürü) çatışmaların çözümü | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
5 | Aile işletmelerinde iderlik ve CEO uygulamaları | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
6 | Aile işletmelerinde yönetimin profesyonelleşme süreci, profesyonel yönetime geçiş, aile anayasaları | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
7 | Aile işletmelerinde girişimcilik ve aile işletmelerinin geleceği | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aile işletmelerinde stratejik yönetim uygulamaları ve izledikleri temel rekabet stratejileri | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
10 | Aile işletmelerinde büyümenin getirdiği yönetim ve organizasyon sorunları ve çözümler | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
11 | Aile işletmelerinde büyümenin getirdiği finansman ve pazarlama sorunları ve çözümler | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
12 | Aile işletmelerinde insan kaynakları uygulamaları: farklılıklar, sorunlar, öneriler | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
13 | Sürdürülebilirlik Kavramı ve Aile İşletmeleri Açısından Önemi | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
14 | Sürdürülebilirlik İlkeleri ve Mekanizmaları | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
15 | Küresel Ölçekte Sürdürülebilirlik Raporları ve Uluslararası Çalışmalar | Tartışma, Anlatma, Kaynak Tarama, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Baykal E. (2019). Sürdürülebilir Aile İşletmeleri, Gazi Kitabevi, Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitapları, Makaleler ve İşyeri Gezisi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 3 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 3 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 7 | 49 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 2 | 16 |
Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 177 |