|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | HEMŞİRELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR , İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, CERRAHİ HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ, DOĞUM-KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ, | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | PELİN CALPBİNİCİ (pelince@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZEHRA ÇALIŞKAN, RAHŞAN KOLUTEK, GAMZE MUZ, NİLAY ÇAKICI, ŞEFİKA DİLEK GÜVEN, AYŞEGÜL ÖZCAN, AYNUR KIZILIRMAK, YELİZ SARAÇ, ŞENAY ŞERMET KAYA, PELİN CALPBİNİCİ, GÜLDEN KÜÇÜKAKÇA, EMİNE ÇERİBAŞ, BAHRİYE KAPLAN, GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK, HÜRMÜS KUZGUN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin önceki yıllarda kazanmış olduğu mesleki bilgi ve becerilerini bütünleştirerek, eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme becerisini kullanarak klinik ve saha olmak üzere temel uygulama alanlarında, sağlıklı/hasta bireye, aileye ve topluma bütüncül ve nitelikli bakım verebilmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hemşirenin bağlı olduğu yasaları ve yönetmelikleri bilir ve uygular . |
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Hemşirelik bakımında süreci kullanır. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini hemşirelik bakımına yansıtır. |
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Mesleki kişilerarası iletişim becerilerini kullanır. |
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Mesleki etik kodlar çerçevesinde hemşirelik bakımını uygular. |
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | Hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda yapar. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-7 | Hemşirelik bakım sonuçlarını değerlendirir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-8 | Hemşirelik psikomotor becerilerini uygular ve geliştirir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-9 | Hemşirelik uygulamalarında eğitici, danışmanlık, araştırmacı, savunuculuk gibi rol ve fonksiyonlarını kullanır. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
http://ects.nevsehir.edu.tr/ects/bilgipaketi/dil/tr/ders/48118 İç hastalığı hemşireliği uygulamaları: Hemşirelik süreci, yaşlı hasta bakımı, yatağa bağımlı hasta bakımı, sıvı elektrolit, asit-baz dengesi ve düzensizlikleri, şok ve bakımı, onkoloji hemşireliği, allerjik hastalıklar ve hasta bakımı, solunum sistemi hastalıkları ve hasta bakımı, kalp hastalıkları ve hasta bakımı, kan hastalıkları ve hasta bakımı, sistemlerin dahili hastalıklarının tedavi ve bakımı Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları: Asepsi, hastane enfeksiyonlarının kontrolü, yara tipleri ve bakımı, cerrahide sıvı elektrolit denge ve dengesizliği, cerahi şok, ameliyat öncesi ve sonrası bakım, ı, yanık ve hemşirelik bakımı, sistemlerin cerrahi hastalıklarının tedavi ve bakımı Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları: Prenatal bakım, gebelikte beslenme, Gebelikte problemler ve fetus sağlığının değerlendirilmesi Obstetrik hastalıklar ve yüksek riskli gebeliklerde hemşirelik bakımı Doğumda riskli durumlar, yenidoğan bakımı Postpartum bakım, postpartum periyoda adaptasyon ve değerlendirme Aile planlaması Jinekolojik muayene, Jinekolojik tanı, tedavi yöntemleri ve hemşirelik bakımı Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları: Kronik - Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Fiziksel Gelişim Bozukluğu ile Doğan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı, Pediatride ilaç uygulamaları, Aşılar, Pediatride Sıvı Elektrolit ve Asit-Baz Dengesi, Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı, Hemşirelik Süreci, Normal ve yüksek riskli Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı, sistemlerin çocuğa özgü hastalıklarının tedavi ve bakımı Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları: Psikiyatrik kavramlar çerçevesinde ruhsal hastalığı olan birey/ailenin izlemi, Ruhsal hastalıklarda tedavi ve hemşirelik bakımı, toplum ruh sağlığı hizmetleri, Psikiyatri emşireliğinde yasal konuların ele alınması ve etik yaklaşım. Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları: Doğum öncesi bakım yenidoğanın bakımı okul çağı çocuk izlemi alternatif tıp yöntemleri yaşlı bakımı kronik hastalıklarda bakım, iş sağlığı hemşireliği halk sağlığı hemşireliğinde etik hemşirelik politikaları ve yasaları sağlık örgütlenmesi. Öğrenciler yukarıdaki adı geçen altı ana bilim dalı uygulamasının üçünü Mesleki Uygulama I dersi kapsamında, diğer üçünü ise Mesleki Uygulama II dersi kapsamında alacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İlgili uygulama alanı ders içeriği | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
2 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
3 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
4 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
5 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
6 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
7 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | |
10 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
11 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
12 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
13 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
14 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
15 | İç hastalığı hemşireliği uygulamaları, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireiği Uygulamaları, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulamaları, Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Anlatım,Tartışma,Demonstrasyon, Vaka analizi, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Erdemir, F. (2005). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. | |
2 | Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. | |
3 | Ay, FA. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul | |
4 | Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010 | |
5 | Akdemir N., Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları, İstanbul,2003 | |
6 | Birol L., Akdemir N., Bedük T. İç Hastalıkları Hemşireliği. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, Ankara, 1997. | |
7 | Guyton & Hall. Tıbbi Fizyoloji. 2007. | |
8 | Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. (eds).Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011 | |
9 | Aslan FE. Vaka Analizleri İle Cerrahi Bakım. 1. Baskı, 2016. | |
10 | Çelik S, Taşdemir N. Güncel Yöntemlerle Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Kitapevi, Ankara, 2018. | |
11 | Akyolcu N, Kanan N, Aksoy G, Eds. Cerrahi Hemşireliği II. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi, 2018 | |
12 | LeMone P, Burke KM, Bauldoff G, et al, eds. Medical–Surgical Nursing: Clinical Reasoning in Patient Care. 6ed. Canada: Pearson Australia Group, 2017 | |
13 | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği (16. Baskı). Ankara: Akademisyen Tıp Kitapevi. | |
14 | Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2019). Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara: Palme Yayıncılık. | |
15 | Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II. Genişletilmiş 11. Baskı. Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013. | |
16 | Hockenberry MJ, Wilson D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children. 8th Edition. Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri. | |
17 | Törüner EK, Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. | |
18 | M. Olcay Çam & Esra Engin (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 2014 | |
19 | Nermin Gürhan (Editör). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2016 | |
20 | Leyla Baysan Arabacı (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020 | |
21 | Kris P, Hecker K, Bioactive Compounds in Food: Their Role in The Preventıon of Cardiovascular Disease and Cancer, American Journal of Medicine. | |
22 | The Whoqol Group. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): development and general psychometric properties. Soc Sci Med 1998 ; 46: 1569-85. | |
23 | Bilir N, Değişen sağlık örüntülerinde halk sağlığı çalışanlarının rolü: Kronik hastalıklar ve yaşlılık sorunları, Toplum Hekimliği Bülteni,Eylül-Aralık 2006. | |
24 | Yaşlanma 2002 Uluslararsı Eylem Planı, Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Ve Uygulama Merkezi, Ankara, 2002 | |
25 | Erci B. ve ark. Halk sağlığı hemşireliği. Göktuğ yayıncılık. Ankara. 200 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Klinik uygulama ortamında tedavi ve bakım için kullanılan tüm malzeme, alet ve techizatlar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | 4,8,12 | ||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | 5,10,15 | ||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 32 | 14 | 448 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 14 | 84 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 14 | 84 |
c) Performans Ödevi | 2 | 6 | 12 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 14 | 56 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 720 |