| Kodu: ETI409 |
Adı: SÖYLEM ANALİZİ VE ÇEVİRİ |
Teorik+Uygulama: 2+0 |
AKTS: 4 |
|
| Sınıf/Yarıyıl |
4 / Güz |
| Ders Düzeyi |
Lisans |
| Ders Türü |
Seçmeli |
| Bölümü |
MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK ANABİLİM DALI (İNGİLİZCE) |
| Ön Koşul Dersleri |
Yok |
| Öğretim Sistemi |
Örgün |
| Ders Süresi |
14 Hafta |
| Öğretim Elemanı |
SAMET TAŞÇI (samettasci@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|
| Öğretim Dili |
İngilizce |
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
| Dersin Amacı |
| Bu ders, söylem (konuşma çözümlemesi, değişke çözümlemesi, etkileşimsel sosyodilbilim, söz eylem kuramı, edimbilim) ve biçembilim çözümlemesi (biçem tanımı, biçem düzeyleri ve özellikleri, dilsel seçim-zihin yapısı ilişkisi, metin ve söylemde belagat) konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
| DÖÇ-1 |
“söylem” teriminin yanı sıra “metin”, “söylev”, “sözce” gibi yakın kavramları da açıklayabilecektir |
PÇ-4 Analitik düşünür
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 |
söylem çözümlemesinin başlıca yaklaşım ve yöntemlerini analiz edebilecektir. |
PÇ-2 Eğitimi verilen kültürlerin dil ve tarihlerine dair temel ve uzmanlık bilgisine sahip olur
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 |
çeviribilimdeki konularla ilgili söylem ve söylem çözümleme yöntemlerini bağımsız ve eleştirel olarak uygulayabilecektir. |
PÇ-15 Çeşitli alanların (Fen, Sosyal ve Sağlık Bilimleri vb) terminolojisine hakim olur ve bunun dışında ikinci yabancı dili ve İngilizce’yi hem kaynak hem erek dil olarak kullanır
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
| Dersin İçeriği |
| Bu ders öncelikli olarak dilbilimsel kurama dayalı söylem çözümleme çalışmaları ile ilgilenir. Ders, ayrıca, konuyu betimleme ve bilgi yapısı ile sözcük dizilişindeki değişmeleri araştırmak için metinleri incelemeyi de kapsar. |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
Giriş: Söylem çözümlemesi nedir Söylem çözümlemesinin kullanımları ‘Betimleyici’ ve ‘Eleştirel’ hedefler |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 2 |
Dilsel ulamlar, zihin ve dünya görüşleri Söylem, kültür ve ideoloji |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 3 |
Söylem ve ideoloji |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 4 |
Bağlam, metin ve sonuç İçerik çalışırken karşılaşılan sorunlar Söylem çözümlemesi Eleştirel söylem çözümlemesi |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 5 |
Metinleri inceleme: dilsel incelemenin bazı kavram ve araçları |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 6 |
Metin inceleme konuları: tümce ve yantümceler arasındaki ilişkiler Anlamsal ilişkiler Dilbilgisel ilişkiler |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 7 |
Değişimin türleri Söz işlevleri Dilbilgisel kip |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Toplumsal olayların gösterimi Tümcecik birimleri: süreçler, katılımcılar, koşullar Dilbilgisel benzetim |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 10 |
Kiplik |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 11 |
Üslup |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 12 |
Değerlendirme: aracı tutumlar |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 13 |
Temsil |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 14 |
Bağlaç |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 15 |
Toplumsal ve söylemsel uygulamalar |
Soru & Cevap, Anlatım / Sunum |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
J.R. Martin and David Rose, “Working with Discourse”, (London: Continuum, 2007). ISBN-10: 0826488501 |
| 2 |
Norman Fairclough, “Analyzing Discourse”, (London and New York: Routledge, 2003). ISBN-10: 0415258936. |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
|