|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE ORHAN (ayse.orhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Farklı türdeki minerallerin kökeni ve değerlendirilmesini ve fiziksel-kimyasal özelliklerini anlamaktır. Bu dersin ana hedefi, farklı türdeki mineralleri bunların fiziksel özelliklerini kullanarak tanımlamaktır. El örnekleri üzerinde yapılan basit testler ve deneyler farklı türdeki mineral ve kayaçları tanımlamada çok yaygın bir metodtur. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mineral ve kayaçların ana sınıflandırılması. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mineral ve kayaçların ana kimyasal ve mekanik özellikleri. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mineral ve kayaçların fiziksel ve tanımlayıcı özellikleri. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Farklı mineral ve kayaç gruplarının ana özellikleri (Nabit, sülfit, oksit, karbonat, silikat - ofiyolit, peridotit, magmatik, metamorfik, sedimanter). |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mineralojiye giriş, kristal ve kayaçların tanımlanması, minerallerin kimyasal özellikleri. Mineralojik değişimler (kimyasal değişimler, geometrik değişimler), mineral duraylılığı ve mineral reaksiyonları. Minerallerin fiziksel özellikleri, manyetik, elektrik ve ısı özellikleri. Mineral tanımlamaları (mineral tanımlama şekli, mineral formülleri, mineral yapıları). Magmatik-metamorfik kayaçların sınıflandırılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mineral ve kayaç tanımlaması. | Sözlü Anlatım |
2 | Minerallerin fiziksel özelliklerinin (kristal şekilleri, klivaj, sertlik, dayanım) | Sözlü Anlatım |
3 | Minerallerin fiziksel özelliklerinin (renk, yanıp-sönme, asterism ve çizgi rengi) | Sözlü Anlatım |
4 | Elektrik özellikleri, manyetik özellikleri, radyoaktivite | Sözlü Anlatım, Uygulama |
5 | Örnek hazırlama, mineral ayırma, tartı, özgül ağırlık tayini, boyama metodları | Sözlü Anlatım, Uygulama |
6 | Modal analiz. | Sözlü Anlatım, Uygulama |
7 | Çiftli sistemlerde faz ilişkileri; Katı çözelti ve ötektik kristallenme. İzomorfizm, polimorfizm ve pseudomorfizm. | Sözlü Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kimyasal ve jeokimyasal testler ve bu testlerin yorumlanması. | Sözlü Anlatım |
10 | Kimyasal ve jeokimyasal testler ve bu testlerin yorumlanması. | Sözlü Anlatım |
11 | Mineral duraylılığı ve mineral reaksiyonları. | Sözlü Anlatım |
12 | Mikroskopik analizler (petrografik, cevher mikroskobisi) | Sözlü Anlatım, Uygulama |
13 | Mikroskopik analizler (petrografik, cevher mikroskobisi) | Sözlü Anlatım, Uygulama |
14 | Makro inceleme. | Sözlü Anlatım, Uygulama |
15 | Makro inceleme. | Sözlü Anlatım, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | W.S.MacKenzie&A.E.Adams., Rocks and Minerals inThin Section. | |
2 | Kumbasar, I,, Aykol,A ., Mineraloji. | |
3 | Okay, A.C., 1967, Mineral bilim, İÜ Fen Fak. Acar Matbaası. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 7 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |