Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH364 - İLAHİYAT

Kodu: İLH364 Adı: MEVLANA'DA TASAVVUF DÜŞÜNCESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ADEM ÇATAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste, Mevlana'nın Tasavvufi düşüncesinin temel unsurlarını açıklamak amaçlanmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarikatlar dönemi düşünce, kültür ve kurumlarına ilişkin temel kavram ve konuları dar ve geniş anlamda tanımlayabilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tasavvufi düşünce ve tarikat unsurlarını açıklayabilir. PÇ-12 Din bilimlerine ilişkin tarihi bilgi birikimiyle birlikte, alanıyla ilgili güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve sorunların çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tarikatlar dönemi sufi uygulamalarını yorumlayabilir, örnekler verebilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tarikatlar arasındaki farklılıkları ayırt edebilir. Tarikatların tasavvufa getirdiği yorumları tartışabilir. PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Mevlana'nın düşüncesinde zühd kanaat rıza tevekkül muhabbet vb. temel tasavvuf kavramları incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 zühd Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 tevekkül Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 kanaat Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 rıza Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 aşk Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 tevhid Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 sabır Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 şükür Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 kabz-bast Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 havf-reca Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 fena-beka Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 şeriat-tarikat Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 hakikat -marifet Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 vahdet-i vücud Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Türer, Osman, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, Ataç Yayınları, 3. Baskı, İstanbul 2015.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 7 21
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 3 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 1 3
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 62