Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH420 - İLAHİYAT

Kodu: İLH420 Adı: EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HASAN ÇETİNEL (hasancetinel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HASAN ÇETİNEL, METİN DOĞAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste, toplumsal yapı içinde eğitim kurumlarının yapısı, değişimi, diğer toplumsal kurumlarla karşılıklı ilişkisi ile eğitsel süreçlerde birey ve grupların sosyal çevre ile ilişkilerini, karşılıklı etkileşimlerini anlama, açıklama ve yorumlamaya yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve tarihsel gelişimini açıklayabilir. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Eğitim ve toplum ilişkisini okulun toplumsal kökeni ve işlevleri noktasında açıklayabilir. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-12 Din bilimlerine ilişkin tarihi bilgi birikimiyle birlikte, alanıyla ilgili güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve sorunların çözümünde kullanabilme becerisi.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyalleşme kavramını aile, okul ve akran sosyalleşmesi şeklinde açıklayabilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.
PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İnternet kullanımı ve sosyal ağların olumlu ve olumsuz etkilerinin farkında olur. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Toplum ve eğitim ilişkisinin bilimi olarak eğitim sosyolojisi. Eğitim ve toplum ilişkisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Eğitim sosyolojisinin konusu, tanım ve kapsamı. Eğitim sosyolojisinin Türkiye'deki tarihsel gelişimi. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
2 Eğitim sosyolojisinde kuramsal yaklaşımlar. İşlevselci yaklaşım, çatışmacı yaklaşım, yorumcu yaklaşımlar. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
3 Eğitimin toplumsal fonksiyonları. Toplum, değişme ve eğitim. Okul ve eğitim. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
4 Sosyalleşme nedir? Sosyalleşme süreci. Çocuğun sosyal hayata hazırlanması. İlk sosyalleşme alanı olarak aile. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
5 Okul ve sosyalleşme. Okul aile işbirliği. Akran grubu ve sosyalleşme. Kitle iletişim araçları ve sosyalleşme. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
6 Okulun kültürel ve toplumsal yapısı. yöneticiler ve öğretmenler. Bir meslek olarak öğretmenlik ve rolleri. Okula giriş ve seçim. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
7 Okuldaki roller. Yönetici, öğretmen ve öğrencilerin rolleri. Gözetim ve denetim. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Sosyal tabakalaşma. Konuya dair teoriler. Sosyal tabakalaşma tipleri. Sosyal tabakalaşma, hareketlilik ve eğitim. Sosyal hareketlilik tüleri: yatay ve dikey hareketlilik. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
10 Gündelik yaşamda medya. İnternet kullanımı. Teknolojinin bilinçli kullanımı. Sosyal ağlar. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
11 Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitim hareketlilikleri. Tevhid-i tedrisat kanunu. Yazı devrimi. Halkevleri, üniversite, köy enstitüleri. Eğitimde dönüşüm hareketleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
12 Küreselleşme kavramı. Küreselleşme ve eğitim. Sürekli ve sanal (uzaktan) eğitim. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
13 Şiddetin tanımı ve türleri. Şiddete yol açan nedenler. Şiddet ve aileye dayalı risk faktörleri. Akran grubuna bağlı risk faktörleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
14 Şiddete yönelik toplumsal risk faktörleri. Medya/kitle iletişim araçları ile ilgili risk faktörleri. Okul ile ilgili risk faktörleri. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
15 Örgütler olarak üniversiteler. Yükseköğretimin bireysel ve toplumsal etkileri. Sosyal tabakalaşma ve yükseköğretim ilişkisi. Yükseköğretim ve eşitlik olgusu. Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Eğitim Sosyolojisi Editör: M. Çağatay Özdemir
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yazı tahtası, projeksiyon cihazı, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 8 16
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 5 5
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 1 1
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60