| Kodu: MB201 |
Adı: TÜRK EĞİTİM TARİHİ |
Teorik+Uygulama: 2+0 |
AKTS: 3 |
|
| Sınıf/Yarıyıl |
2 / Bahar |
| Ders Düzeyi |
Lisans |
| Ders Türü |
Zorunlu |
| Bölümü |
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ |
| Ön Koşul Dersleri |
Yok |
| Öğretim Sistemi |
Örgün |
| Ders Süresi |
14 Hafta |
| Öğretim Elemanı |
BÜLENT OKAN MİÇOOĞULLARI (omicoogullari@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEŞE BÖRÜ, |
| Öğretim Dili |
Türkçe |
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
| Dersin Amacı |
| Bu dersin amacı; İskenderiye kütüphanesi, tarihteki önemli düşünce okulları, Bağdat kütüphanesi ve Arap düşünürleri; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmalarına yönelik bilgi kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği |
| Eğitim tarihinin önemi, eğitim ve öğretmen yetiştiren kurumların Cumhuriyet öncesi, Türk Eğitim Devrimi, Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin temel ilkeleri, Yakın dönemde Türk eğitim alanındaki gelişmeler. |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
İskenderiye kütüphanesi |
Düz anlatım- haftalık ödev |
| 2 |
Arap bilginler |
Düz anlatım- haftalık ödev |
| 3 |
Antakya, Harran, Nusaybin, Cündişapur Düşünce okulları
|
Düz anlatım- haftalık ödev |
| 4 |
Bağdat kütüphanesi – Beytül hikme
|
Düz anlatım- haftalık ödev |
| 5 |
Farabi |
Düz anlatım- haftalık ödev |
| 6 |
İbn-i SinaYusuf Has Hacip
Kaşgarlı Mahmut |
Düz anlatım- haftalık ödev |
| 7 |
Seçuklulular medreseler, |
Düz anlatım- haftalık ödev |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Ahilik teşkilatı |
Düz anlatım |
| 10 |
Türk devletleri Türk destanları, mitoloji |
Düz anlatım |
| 11 |
Orhun yazıtları |
Düz anlatım |
| 12 |
Osmanlı dönemi eğitimi
geleneksel dönem |
Düz anlatım |
| 13 |
Osmanlı dönemi eğitimi
modern dönem |
Düz anlatım |
| 14 |
Cumhuriyet dönemi |
Düz anlatım |
| 15 |
Üniversite tarihi |
Düz anlatım |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
Akyüz, Y. (1982). Türk eğitim tarihi. Ankara Üniv. Eğitim Bilimleri Fak. |
| 2 |
Doğan, İ. (2022). Eğitim Tarihi. Nobel Akademi. |
| 3 |
ORTAYLI, İ. (2006). İskenderiye kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 20(1), 85-88. |
| 4 |
Tunay, M. İ. (1970). Dünyanın en eski kütüphanelerinden İskenderiye Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 25-26. |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
| Ders notu ve kitaplar |