Kodu: MB201 |
Adı: TÜRK EĞİTİM TARİHİ |
Teorik+Uygulama: 2+0 |
AKTS: 3 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
2 / Bahar |
Ders Düzeyi |
Lisans |
Ders Türü |
Zorunlu |
Bölümü |
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
BÜLENT OKAN MİÇOOĞULLARI (omicoogullari@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEŞE BÖRÜ, |
Öğretim Dili |
Türkçe |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı; İskenderiye kütüphanesi, tarihteki önemli düşünce okulları, Bağdat kütüphanesi ve Arap düşünürleri; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmalarına yönelik bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği |
Eğitim tarihinin önemi, eğitim ve öğretmen yetiştiren kurumların Cumhuriyet öncesi, Türk Eğitim Devrimi, Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin temel ilkeleri, Yakın dönemde Türk eğitim alanındaki gelişmeler. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
İskenderiye kütüphanesi |
Düz anlatım- haftalık ödev |
2 |
Arap bilginler |
Düz anlatım- haftalık ödev |
3 |
Antakya, Harran, Nusaybin, Cündişapur Düşünce okulları
|
Düz anlatım- haftalık ödev |
4 |
Bağdat kütüphanesi – Beytül hikme
|
Düz anlatım- haftalık ödev |
5 |
Farabi |
Düz anlatım- haftalık ödev |
6 |
İbn-i SinaYusuf Has Hacip
Kaşgarlı Mahmut |
Düz anlatım- haftalık ödev |
7 |
Seçuklulular medreseler, |
Düz anlatım- haftalık ödev |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Ahilik teşkilatı |
Düz anlatım |
10 |
Türk devletleri Türk destanları, mitoloji |
Düz anlatım |
11 |
Orhun yazıtları |
Düz anlatım |
12 |
Osmanlı dönemi eğitimi
geleneksel dönem |
Düz anlatım |
13 |
Osmanlı dönemi eğitimi
modern dönem |
Düz anlatım |
14 |
Cumhuriyet dönemi |
Düz anlatım |
15 |
Üniversite tarihi |
Düz anlatım |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Akyüz, Y. (1982). Türk eğitim tarihi. Ankara Üniv. Eğitim Bilimleri Fak. |
2 |
Doğan, İ. (2022). Eğitim Tarihi. Nobel Akademi. |
3 |
ORTAYLI, İ. (2006). İskenderiye kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 20(1), 85-88. |
4 |
Tunay, M. İ. (1970). Dünyanın en eski kütüphanelerinden İskenderiye Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 25-26. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Ders notu ve kitaplar |