|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | KAMU YÖNETİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SABRİYE AK KURAN (akkuran@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SABRİYE AK KURAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, günümüzün önemli bir sorununa dönüşen iklim değişimi konusu çeşitli yönleriyle siyaset-çevre ilişkileri bağlamında tartışılacaktır. İklim değişikliğinin nedenleri, etkileri, bunların toplumsal sınıflarla olan ilişkisi, sorunun siyasallaşması, küresel ısınmanın azaltılmasına yönelik olarak geliştirilen mekanizmalar, uyum stratejileri, önerilen çözümlerin etkililiği, bazı ülkelerin iklim siyasaları gibi konular ele alınacaktır. Bu ders, öğrencilerin ekolojik konuları toplumsal-siyasal bir eksende anlamalarını sağlamayı, çeşitli kuram ve yaklaşımları tartışmalarını ve değişik perspektifler karşısında kendi eleştirel düşüncelerini geliştirmelerine aracılık etmeyi hedeflemektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tarihsel ve güncel sorunları toplumsal, siyasal ve psikolojik boyutlarıyla tanımlayabilir. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İklim değişikliğine ilişkin uluslararası tartışmaları takip eder ve farklı açılardan yorumlayabilir. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İklim değişikliğiyle mücadeleye yönelik yaklaşımlar ve politikalar geliştirebilir. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İklim Siyasetine ilişkin kuramsal, tarihsel ve güncel bilgileri değerlendirerek yorumlayabilir. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Uluslararası iklim müzakerelerini takip eder ve iklim rejimindeki değişiklikleri analiz edebilir. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste, iklim sorununa yönelik yaklaşımlar, iklim sorunu ve toplumsal ilişkiler, iklim sorununun nedenleri ve sonuçları, iklim sorununun uluslararasılaşması ve değişen iklime uyum stratejileri gibi ana başlıklar ele alınmakta ve tartışılmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin ve Kavramların Tanıtımı (Çevre, ekoloji, doğa, çevre sorunları, hava kirliliği, iklim değişikliği gibi) | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
2 | İklim Sorunu: Kanıtlar ve Karşı Argümanlar | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
3 | İklim Sorunu: Kanıtlar ve Karşı Argümanlar (Devamı) | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
4 | İklim Değişikliğinin Toplumsal Yansımaları: Etkileşimler ve Sonuçlar | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
5 | İklim Değişikliğinin Toplumsal Yansımaları: Etkileşimler ve Sonuçlar (Devamı) | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
6 | Al Gore, "Uygunsuz Gerçek" Belgeseli | Belgesel/Film İzleme ve Kritiği |
7 | İklim Sorununun Uluslararasılaşması: BMİDÇS'den Kyoto Protokolü'ne | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | İklim Sorununun Uluslararasılaşması: Kyoto Protokolü ve Sonrası | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
10 | Sektörel Emisyon Azaltım ve Değişen İklime Uyum Stratejileri Öğrenci Sunumları: "Tarımda İklim Krizi: Zorluklar ve Çözümler" | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
11 | Bireysel Emisyon Azaltım Stratejileri Öğrenci Sunumları: "Gençlik Hareketleri ve İklim Aktivizmi (Fridays for Future vb.)" | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
12 | AB'de de İklim siyasaları Öğrenci Sunumları: "Festivaller, Kültürel Etkinlikler ve İklim Siyaseti" | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
13 | ABD'de İklim Siyasaları Öğrenci Sunumları: "Tüketim Kültürü, Moda Endüstrisi ve İklim Krizi" | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
14 | Türkiye'de İklim Siyasaları Öğrenci Sunumları: "Küresel Adalet ve İklim Göçü: Kimin Sorumluluğu?" | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
15 | Genel Değerlendirme | Düz Anlatım (Takrir) Yöntemi ve Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Giddens, Anthony (2013). İklim Değişikliği Siyaseti, 1. Baskı, Phoenix Yayınevi: Ankara. | |
2 | Hansen, James E., (2009). Küresel Isınmanın Kırılma Noktası, (Der. ve Çev. A. Yılmaz), Ayrıntı: İstanbul. | |
3 | Kadıoğlu, Mikdat (2007). Küresel İklim Değişimi ve Türkiye: Bildiğiniz Havaların Sonu, 2.Basım, Güncel Yayıncılık: İstanbul. | |
4 | TÜBA (2011). Türkiye Açısından Dünya’da İklim Değişikliği, Türkiye Bilimler Akademisi Raporları Dizisi: Ankara. | |
5 | Madra, Ömer (2007). Küresel Isınma ve İklim Krizi, Agora Kitaplığı Yayınevi: İstanbul. | |
6 | Neale, Jonathan (2009). Küresel Isınmayı Durduralım, Dünyayı Değiştirelim!, (Çev. D. Tarkan), Yordam: İstanbul. | |
7 | Talu, Nuran (2015). Türkiye’de İklim Değişikliği Siyaseti, Phoenix Yayınevi: Ankara. | |
8 | Çoban, Aykut (2022). İklim Krizi Nasıl Çözülür? Kapitalist ve Ekososyalist Çözüm Stratejileri, Ceylan Yayınları: İstanbul. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Malzemeleri: 1. Yazılı kaynaklar (Ders kitabı, yardımcı kitaplar, makaleler ve ek okuma metinleri) 2. Görsel-işitsel araçlar (Projeksiyon cihazı, bilgisayar, tahta, video ve ses kayıtları) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 83 |