Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAE 101 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAE 101 Adı: İLKOKULDA TEMEL MATEMATİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET HAYRİ SARI (mhsari@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ilkokul matematiği kapsamında gerekli olan matematiğin tanımı, doğası ve öğretimine yönelik temel matematik bilgisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sayı sistemlerinin yapılanmasını ve tarihçesini açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Matematiksel modelleme içeren problemleri çözebilir. PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Taban aritmetiği,bölme ve bölünebilmenin mantıksal altyapısını açıklayabilir. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Rasyonel sayı, kesir, oran ve orantı arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Günlük yaşamdan hareketle temel örüntülerin kuralını açıklayabilir. PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Temel geometrik cisimlerin uzunluk, açılım, alan ve hacimlerine yönelik problemleri çözebilir. PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Ölçü kavramını ve temel ölçme birimlerini açıklayabilir. PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir.
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 Matematik konularını, matematik öğretiminin amaç ve ilkelerini ilkokul matematik programı ile ilişkilendirebilir. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders sayı sistemlerini, matematiksel modellemeyi, dört işlem içeren problem çözme ve kurmayı, temel geometrik şekilleri, temel uzay geometrisini, geometrik cisimleri ve açınımları, ölçü kavramını ve temel ölçü birimlerini ve bu konuların matematik öğretiminin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisini kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematiğin tanımı ve doğası, matematik öğretiminin amaç ve ilkeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Sayı sistemleri ve hiyerarşik model Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
3 Dört işlem içeren problem çözme ve kurma Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, problem çözme
4 Taban aritmetiği Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, problem çözme
5 İspatlarıyla birlikte 2, 3, 4, 5 ve 10 için bölünebilme kuralları Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, beceri geliştirme
6 En küçük ortak kat ve en büyük ortak bölen Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, beceri geliştirme
7 Rasyonel sayılar, rasyonel sayılarda dört işlem Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, problem çözme
8 Ara Sınav
9 Ondalık kesirler Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
10 Kesir ve oran ilişkisi, oran-orantı Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
11 Matematiksel modelleme Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, problem çözme
12 Örüntüler Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, örnek olay
13 Ölçü kavramı ve temel ölçü birimleri Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, drama
14 Temel geometrik şekiller Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap, rol yapma
15 Geometrik cisimler ve açınımları, bu konuların ilkokul matematik programıyla ilişkisi Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kaçar, A. (Ed.) (2020). İlkokulda temel matematik (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
2 Toptaş. V., Olkun, S., Çekirdekci, S.ve Sarı, M. H. (Ed.). (2020). İlkokulda matematik öğretimi (2. baskı). Ankara: Vizetek Yayınları.
3 Akkaya, R. (Ed.) (2018). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, sayı çubukları, pulları veya fasulyeleri, onluk taban blokları veya kart takımı, geçmeli birim küpler, kesir takımı, ölçekli hacimler, geometri şeridi, izometrik kağıt ve geometrik cisimler takımı.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2-14 2 30
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 12 24
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 152