|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MURAT TEMUR (murattemur@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, okuma ve yazmanın tanımı, önemi, okumanın gelişim süreci, ilk okuma ve yazmaya hazırlık süreci, ilk okuma ve yazmanın aşamaları ve harf gruplarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Okuma ve yazmaya ilgili temel kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Okuma-yazma öğretim yöntemlerini sıralayabilir. |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Okuma-yazma öğretim yöntemlerinin özelliklerini sıralayabilir. |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | İlk okuma yazma öğretiminde karşılaşılabilecek sorunlara çözüm üretebilir. |
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir. PÇ-8 Uygulama sürecinde Sınıf Öğretmenliği alanıyla ilgili karşılaşılacağı sorunları tanımlar, kanıt toplar ve kanıtlardan hareketle çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-5 | Okumaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir |
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Yazmaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir |
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Ses esaslı ilk okuma ve yazma öğretiminin özelliklerini sıralayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders okuma, okumanın önemi, birinci sınıf öğrencilerinin temel özellikleri, ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk, sesbilgisel farkındalık, ilk okuma ve yazma öğretimi sürecinde kullanılan yöntemler, ses temelli cümle yöntemi, ilk okuma ve yazma öğretiminin aşamaları ve harf gruplarının öğretimini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Okumanın tanımı, yazmanın tanımı, okumanın/yazmanın önemi, okumanın-yazmanın gelişim süreci, Türkçe Öğretim Programı’nın tanıtımı, ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlk okuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri, ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen). | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (yaş, fiziksel gelişim, zihinsel gelişim, duygusal ve sosyal gelişim, dil gelişimi), sesbilgisel fakındalık ve alt türleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlk okuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ses temelli cümle yöntemi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlk okuma yazmaya hazırlık (dinleme eğitimi çalışmaları, parmak, el ve kol kaslarını geliştirme çalışmaları, boyama ve çizgi çalışmaları) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İlk okuma yazmaya başlama ve ilerleme (sesi hissetme, tanıma ve ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma, metin okuma) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Örnek bir harf üzerinden öğrencilerle birlikte sesi hissetme, tanıma ve ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma, metin okuma aşamaları işlenir. (bir sesli bir sessiz) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | ANETİL harf grubu işlenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme |
11 | ANETİL harf grubu işlenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme |
12 | OKURIM harf grubu işlenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme |
13 | ÜSÖYDZ harf grubu işlenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme |
14 | ÇBGCŞ harf grupları işlenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme |
15 | PHVĞFJ harf grupları işlenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akyol, H. (2018). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: PEGEM. | |
2 | Kırmızı, F.S. ve Ünal, E. (2017). İlk okuma yazma öğretimi. Ankara: Anı. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 9-14 | 45 | |
5.Rapor | 14 | 15 | |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 6 | 24 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 179 |