Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAE 205 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAE 205 Adı: İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT TEMUR (murattemur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, okuma ve yazmanın tanımı, önemi, okumanın gelişim süreci, ilk okuma ve yazmaya hazırlık süreci, ilk okuma ve yazmanın aşamaları ve harf gruplarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Okuma ve yazmaya ilgili temel kavramları tanımlayabilir. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Okuma-yazma öğretim yöntemlerini sıralayabilir. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Okuma-yazma öğretim yöntemlerinin özelliklerini sıralayabilir. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 İlk okuma yazma öğretiminde karşılaşılabilecek sorunlara çözüm üretebilir. PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir.
PÇ-8 Uygulama sürecinde Sınıf Öğretmenliği alanıyla ilgili karşılaşılacağı sorunları tanımlar, kanıt toplar ve kanıtlardan hareketle çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-5 Okumaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Yazmaya hazırlık sürecinde önemli olan etmenleri sıralayabilir PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Ses esaslı ilk okuma ve yazma öğretiminin özelliklerini sıralayabilir. PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar.
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders okuma, okumanın önemi, birinci sınıf öğrencilerinin temel özellikleri, ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk, sesbilgisel farkındalık, ilk okuma ve yazma öğretimi sürecinde kullanılan yöntemler, ses temelli cümle yöntemi, ilk okuma ve yazma öğretiminin aşamaları ve harf gruplarının öğretimini kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Okumanın tanımı, yazmanın tanımı, okumanın/yazmanın önemi, okumanın-yazmanın gelişim süreci, Türkçe Öğretim Programı’nın tanıtımı, ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İlk okuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri, ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İlk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (yaş, fiziksel gelişim, zihinsel gelişim, duygusal ve sosyal gelişim, dil gelişimi), sesbilgisel fakındalık ve alt türleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İlk okuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ses temelli cümle yöntemi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlk okuma yazmaya hazırlık (dinleme eğitimi çalışmaları, parmak, el ve kol kaslarını geliştirme çalışmaları, boyama ve çizgi çalışmaları) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İlk okuma yazmaya başlama ve ilerleme (sesi hissetme, tanıma ve ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma, metin okuma) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Örnek bir harf üzerinden öğrencilerle birlikte sesi hissetme, tanıma ve ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma, metin okuma aşamaları işlenir. (bir sesli bir sessiz) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 ANETİL harf grubu işlenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme
11 ANETİL harf grubu işlenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme
12 OKURIM harf grubu işlenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme
13 ÜSÖYDZ harf grubu işlenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme
14 ÇBGCŞ harf grupları işlenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme
15 PHVĞFJ harf grupları işlenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, İnteraktif Öğrenme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akyol, H. (2018). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: PEGEM.
2 Kırmızı, F.S. ve Ünal, E. (2017). İlk okuma yazma öğretimi. Ankara: Anı.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 9-14 45
5.Rapor 14 15
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 6 24
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 7 28
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 179