|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET HAYRİ SARI (mhsari@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, matematik öğretiminin amaç ve temel ilkelerini kavramayı, ilköğretim matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme boyutlarını analiz etmeyi, öğrenme alanlarında yer alan konulara ilişkin öğretme-öğrenme etkinlikleri geliştirmeyi ve değerlendirmeyi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Matematik öğretiminin temel kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Matematik dersi programının kapsamı, amacı ve temel özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Matematik öğretimindeki öğretme-öğrenme stratejilerini belirleyebilir. |
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Çocuktaki sayı kavramının gelişimini ve doğal sayıların oluşumunu analiz edebilir. |
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-31 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki konuların öğretimlerine ilişkin etkinlik planları geliştirebilir. |
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-6 Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi, matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri; ilkokul matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri; belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri; matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme; bilgi teknolojilerini kullanma, çocukta sayı kavramının gelişimi, basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; aritmetik işlemler, ilkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örneklerini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi (Dünya'da ve Türkiye'de) | Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası |
2 | Matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri | Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası |
3 | İlkokul matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri | Kaynak tarama, planlı grup çalışması, anlatım ve soru-cevap |
4 | Belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri | Anlatım, tartışma, soru-cevap, grup çalışması ve beyin fırtınası |
5 | Belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri | Planlı grup çalışması, anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası |
6 | Matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme | Planlı grup çalışması, anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası |
7 | Problem çözme (stratejiler, aşamalar, problem türleri, vb.), bilgi teknolojilerini kullanma | Problem çözme, anlatım, soru-cevap ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çocukta sayı kavramının gelişimi (sayma öncesi gelişmeler, birebir eşleme, kardinal değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırma, denklik, azlık, çokluk, vb.) | Kaynak tarama, soru-cevap, tartışma, anlatım ve beyin fırtınası |
10 | Basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özelliklerinin öğretimi | Beceri geliştirme, grup çalışması, anlatım ve tartışma |
11 | Toplama işleminin öğretimi | Problem çözme, anlatım, tartışma ve soru-cevap |
12 | Çıkarma işleminin öğretimi | Problem çözme, anlatım, soru-cevap ve tartışma |
13 | Çarpma işleminin öğretimi | Problem çözme, anlatım, soru-cevap ve tartışma |
14 | Bölme işleminin öğretimi | Problem çözme, anlatım, soru-cevap ve tartışma |
15 | İlkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri | Kaynak tarama, anlatım, tartışma, soru-cevap, grup çalışması ve beyin fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Altun, M. (2012). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları. | |
2 | Akkaya, R. (Ed.) (2018). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap. | |
3 | Toptaş. V., Olkun, S., Çekirdekci, S. ve Sarı, M. H. (Ed.). (2020). İlkokulda matematik öğretimi (4. baskı). Ankara: Vizetek Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, mobil uygulamalar, sayı çubukları, pulları veya fasulyeleri, onluk taban blokları veya kart takımı, geçmeli birim küpler, kesir takımı, ölçekli hacimler, geometri şeridi, izometrik kağıt ve geometrik cisimler takımı, noktalı kağıt, izometrik kağıt. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 2-12 | 2 | 30 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |