Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAE 305 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAE 305 Adı: FEN ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER MURAT ÖZDEMİR (alperozdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Fen okuryazarı yapmak. Zihin ve el becerilerini geliştirmek. Fen eğitimindeki güncel eğilimler ve uygulamalardan haberdar etmek. İlköğretim fen programının özelliklerini kavratmak. Fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini anlamalarını sağlamak. Teknoloji okur-yazarı yapmak olarak sıralanabilir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir.
PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-10 Bilimin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ-12 Sınıf Öğretmenliği alanına ilişkin bir konu üzerinde takım çalışmasına katkı sağlayacak bir görevi bağımsız olarak yürütür.
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-19 Sınıf Öğretmenliği alanındaki sorunları bilimsel yöntemin ilke ve aşamalarına uygun bir şekilde çözerek paylaşır.
PÇ-29 Türk Eğitim Sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişi, sınıf yönetimi yaklaşımları ve eğitim ile ilgili kavramlar konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-35 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kazanımlarını entelektüel ve estetik uygulamalarla bütünleştirir.
PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
PÇ-46 Çevre okuryazarlığına karşı ilgili ve çevre sorunlarının çözümünde isteklidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Fen bilimleri ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-
DÖÇ-3 Fen bilimleri öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri bilir. PÇ-
DÖÇ-4 Fen bilimleri öğretiminde kullanılan ölçme değerlendirme tekniklerini bilir. PÇ-
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği fen bilimleri ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar. Fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik tutumlar, fen öğretiminin amaçları, Fen öğretiminin Türkiye ve Dünyadaki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme, bilişsel gelişim ve fen eğitimi, İlköğretim Fen programının özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek uygulamalar olarak belirlenmiştir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilim, bilimin nitelikleri, bilgi türleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Fen ve teknoloji eğitiminin amaçları, fen ve teknoloji okuryazarlığı, bazı fen ve teknoloji müfredatlarının genel özellikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Yeni fen ve teknoloji programı, programın temel yaklaşımı ve vizyonu, öğretim programının içeriği Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Öğrenme halkası yaklaşımı, Gagne, Bruner, Ausubel'in öğrenme kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
5 Yapılandırmacı öğrenme kuramı ve modelleri (3E, 4E, 5E, 7E) Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
6 Kavram, kavramın önemi, geliştirme süreçleri, sınıflanması, aşamalılığı, kavramlar arası ilişkiler Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
7 Fen öğretiminde çoklu zeka kuramı Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
8 Ara Sınav
9 Problem çözme stratejisi, bilimsel süreç becerileri ve proje temelli öğrenme Anlatım, soru-cevap, tartışma,örnek uygulamaların sunumu
10 Fen ve teknoloji derslerinde öğrencileri aktif kılan yöntem, teknik ve modellemeler Anlatım, soru-cevap, tartışma,örnek uygulamaların sunumu
11 Laboratuar Destekli Fen ve teknoloji öğretimi Anlatım, soru-cevap, tartışma,örnek uygulamaların sunumu
12 Fen ve teknoloji öğretiminde planlama Anlatım, soru-cevap, tartışma,örnek uygulamaların sunumu
13 Fen ve teknoloji eğitiminde ölçme ve değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma,örnek uygulamaların sunumu
14 Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif (performans) değerlendirme yaklaşımları Anlatım, soru-cevap, tartışma,örnek uygulamaların sunumu
15 Beyin temelli öğrenme ve bağlamsal öğrenme Anlatım, soru-cevap, tartışma,örnek uygulamaların sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çepni, S. (2006). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: PEGEM
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, Fen ve Teknoloji eğitimine yönelik güncel makaleler ve diğer yayınlar, görsel-işitsel sunum CD,

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 108