Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAE 302 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAE 302 Adı: SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sınıf öğretmen adaylarına Sosyal Bilgiler dersinin amacı, önemi, kapsamı ve içeriği; Sosyal Bilgiler dersi öğretiminde kullanılan yaklaşım, strateji, yöntem, teknik, ders materyali; Sosyal Bilgiler dersinde öğrenme ortamı, plan ve etkinlik hazırlama ve uygulama konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyal Bilgiler dersinin amacı, önemi, kapsamı ve içeriğini açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sosyal bilgiler öğretim programının öğrenme alanları altında yer alan kazanımların doğasını açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek uygun strateji, yöntem, teknik ve etkinlikleri açıklayabilir ve değerlendirebilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek ders araç, gereç, materyal ve kaynaklarını açıklayabilir ve değerlendirebilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Sosyal Bilgiler dersine yönelik ders materyal, plan ve etkinliklerini hazırlayabilir ve uygulayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar.
PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders "Sosyal Bilgilerin alanı ve özellikleri, Sosyal Bilgiler alanının temel amaçları ve temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler dersinde temel temalar ve alanlar, Sosyal Bilgiler alanının ilkokul programındaki yeri ve tarihçesi, Sosyal Bilgiler Öğretim programının incelenmesi (kazanım, beceri, tema, vb.), Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılan strateji, yöntem, teknik ve materyaller, bunlarla ilgili örnek uygulamalar, Sosyal Bilgiler dersinde demokrasi, insan hakları ve değerler eğitimi, Türkiye ve diğer ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarından örnekler ve kıyaslamalar" konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sosyal Bilgilerin alanı, özellikleri ve bunların sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkileri Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
2 Sosyal Bilgilerin ilkokul programındaki yeri, tarihçesi ve geçmişteki öğretim programlarının incelenmesi Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
3 Sosyal Bilgiler dersinin amacı, önemi, kapsamı, içeriği ve güncel öğretim programının incelenmesi (kazanım, beceri, değer, tema, vb.). Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
4 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek strateji, yöntem, teknik ve etkinlikler ile bunların uygulanmasına yönelik örnekler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
5 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek strateji, yöntem, teknik ve etkinlikler ile bunların uygulanmasına yönelik örnekler Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
6 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek ve hazırlanabilecek ders araç, gereç, materyal, kaynak ve bunlara yönelik örnek uygulamalar Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
7 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleri ve bunlara yönelik örnek uygulamalar Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan bilgi ve becerileri öğretilmesine yönelik ders plan, etkinlik ve materyalleri hazırlama (İlkokulda sosyal bilgiler dersinin öğretimine yönelik öğrenme ortamlarının hazırlanması) Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
10 Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan demokrasi, insan hakları ve değerlerin öğretilmesine yönelik ders plan, etkinlik ve materyalleri hazırlama Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
11 Türkiye ve diğer ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenmesi ve karşılaştırılması Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
12 İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
13 İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
14 İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
15 İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kaymakçı, S. (2019). İlkokulda Sosyal Bilgiler Öğretimi.Ankara: PEGEM
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, ders notları, bilgisayar, projeksiyon, öğrenci ders kitapları, Sosyal bilgiler öğretim programı, basılı, yazılı ve üç boyutlu materyaller

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 12-16 1 30
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 30
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 13 52
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 13 26
       c) Performans Ödevi 3 4 12
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 4 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 6 12
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 158