|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı sınıf öğretmen adaylarına Sosyal Bilgiler dersinin amacı, önemi, kapsamı ve içeriği; Sosyal Bilgiler dersi öğretiminde kullanılan yaklaşım, strateji, yöntem, teknik, ders materyali; Sosyal Bilgiler dersinde öğrenme ortamı, plan ve etkinlik hazırlama ve uygulama konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sosyal Bilgiler dersinin amacı, önemi, kapsamı ve içeriğini açıklayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sosyal bilgiler öğretim programının öğrenme alanları altında yer alan kazanımların doğasını açıklayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek uygun strateji, yöntem, teknik ve etkinlikleri açıklayabilir ve değerlendirebilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek ders araç, gereç, materyal ve kaynaklarını açıklayabilir ve değerlendirebilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Sosyal Bilgiler dersine yönelik ders materyal, plan ve etkinliklerini hazırlayabilir ve uygulayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar. PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders "Sosyal Bilgilerin alanı ve özellikleri, Sosyal Bilgiler alanının temel amaçları ve temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler dersinde temel temalar ve alanlar, Sosyal Bilgiler alanının ilkokul programındaki yeri ve tarihçesi, Sosyal Bilgiler Öğretim programının incelenmesi (kazanım, beceri, tema, vb.), Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılan strateji, yöntem, teknik ve materyaller, bunlarla ilgili örnek uygulamalar, Sosyal Bilgiler dersinde demokrasi, insan hakları ve değerler eğitimi, Türkiye ve diğer ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarından örnekler ve kıyaslamalar" konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyal Bilgilerin alanı, özellikleri ve bunların sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkileri | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
2 | Sosyal Bilgilerin ilkokul programındaki yeri, tarihçesi ve geçmişteki öğretim programlarının incelenmesi | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
3 | Sosyal Bilgiler dersinin amacı, önemi, kapsamı, içeriği ve güncel öğretim programının incelenmesi (kazanım, beceri, değer, tema, vb.). | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
4 | Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek strateji, yöntem, teknik ve etkinlikler ile bunların uygulanmasına yönelik örnekler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
5 | Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek strateji, yöntem, teknik ve etkinlikler ile bunların uygulanmasına yönelik örnekler | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
6 | Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek ve hazırlanabilecek ders araç, gereç, materyal, kaynak ve bunlara yönelik örnek uygulamalar | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
7 | Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılabilecek geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleri ve bunlara yönelik örnek uygulamalar | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan bilgi ve becerileri öğretilmesine yönelik ders plan, etkinlik ve materyalleri hazırlama (İlkokulda sosyal bilgiler dersinin öğretimine yönelik öğrenme ortamlarının hazırlanması) | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
10 | Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan demokrasi, insan hakları ve değerlerin öğretilmesine yönelik ders plan, etkinlik ve materyalleri hazırlama | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
11 | Türkiye ve diğer ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenmesi ve karşılaştırılması | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, beyin fırtınası, benzetim yöntemi, gösteri yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
12 | İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
13 | İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
14 | İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
15 | İlkokulda Sosyal Bilgiler dersini planlama, uygulama ve değerlendirme çalışmaları | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, soru cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması, örnek olay yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kaymakçı, S. (2019). İlkokulda Sosyal Bilgiler Öğretimi.Ankara: PEGEM | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, ders notları, bilgisayar, projeksiyon, öğrenci ders kitapları, Sosyal bilgiler öğretim programı, basılı, yazılı ve üç boyutlu materyaller |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 12-16 | 1 | 30 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 16 | 2 | 30 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 13 | 52 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 13 | 26 |
c) Performans Ödevi | 3 | 4 | 12 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 158 |