Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 103 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 103 Adı: EĞİTİM FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN TAMER YENEN (emintameryenen@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının farklı eğitim felsefelerinin eğitime bakış açılarını fark etmelerini, Türk eğitim sistemini etkileyen felsefi akımları tanımalarını, evrensel ve toplumsal değerlerle örtüşen, tutarlı ve değişime açık felsefi ilkeleri benimsemelerini ve bu ilkeleri öğrenme-öğretme sürecine yansıtmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Felsefe ile ilgili temel kavramaları ve bilim felsefe ilişkisi açıklar. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Eğitim sistemini felsefi açıdan irdeler. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eğitim felsefesi ile ilgili teorileri açıklar PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kendi mesleğine yönelik bir eğitim felsefesi edinir. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Eğitimi etkileyen felsefi akımları bilir PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Felsefenin temel konuları ve sorun alanları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Eğitim ve felsefe ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Varlık/bilgi/ahlak ve değerler felsefesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 İdealist, daimici ve realist eğitim felsefeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Esasici ve pragmatist eğitim felsefeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 İlerlemeci, varoluşçu ve yeniden kurmacı eğitim felsefeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Eleştirel/radikal görüşler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Batı ve İslam Dünyası Eğitim Görüşleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 İnsan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Uygulamalı çalışmalar (film, haber, karikatür vs. incelemesi) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cevizci, A. (2012). Eğitim Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları
2 Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi
3 Gerald E. G. (2006). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınevi
4 Noddings N. (2016), Eğitim Felsefesi, (Çev.) Raşit Çelik, Nobel Yayıncılık
5 Sönmez, V. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 8 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90