Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 102 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 102 Adı: EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN TAMER YENEN (emintameryenen@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ARZU SALDIRAY,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; Sosyolojik söylem bağlamında toplumu kavrayabilmek, Sosyolojik kuramlar/yaklaşımlar çerçevesinde toplumu ve toplumsal değişimi, toplum tiplerini kavramak ve buna paralel eğitim olgusunun şekillenmesini ve toplumdaki eğitimin hem olgu hem de kurumsal açıdan gelişimini kavrayabilmek ve doğrultuda öğrencinin yaşamını sorgulayabilmesini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını ve gelişimini açıklayabilir PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
PÇ-22 Okul, aile ve öğretmen arasındaki iş birliğinin eğitim öğretim sürecindeki önemi hakkında yeterli bilince sahiptir.
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Eğitimin ve okulların toplumsal işlevlerini değerlendirebilir PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eğitim sistemlerini ve okulları anlamada sosyolojik bakış açısını kullanabilir PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bir süreç olarak eğitim ve öğretim sürecini etkileyen etmenler Eğitim Sosyolojisinde Kuramlar Toplumsallaşma ve eğitimin toplumsal işlevleri Toplumsal değişim ve yabancılaşma Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf Toplumsal bir sistem olarak okul ve öğretmenlik mesleği Toplumsal hareketlilik, tabakalaşma ve eğitim Eğitimin kültürel temelleri, küreselleşme ve farklı ülkelerin eğitim sorunları Eğitimin ekonomik temelleri, sosyal sınıflar ve fırsat eşitliği Eğitim-İletişim ve demokrasi Okul-çevre ilişkileri ve şiddet
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bir süreç olarak eğitim ve öğretim sürecini etkileyen etmenler Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
2 Eğitim Sosyolojisinde Kuramlar Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
3 Toplumsallaşma ve eğitimin toplumsal işlevleri Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
4 Tartışma oturumu Tartışma
5 Toplumsal değişim ve yabancılaşma Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
6 Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
7 Toplumsal bir sistem olarak okul ve öğretmenlik mesleği Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
8 Ara Sınav
9 Toplumsal hareketlilik, tabakalaşma ve eğitim Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
10 Eğitimin kültürel temelleri, küreselleşme ve farklı ülkelerin eğitim sorunları Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
11 Eğitimin ekonomik temelleri, sosyal sınıflar ve fırsat eşitliği Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
12 Tartışma oturumu Tartışma
13 Eğitim-İletişim ve demokrasi Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
14 Okul-çevre ilişkileri ve şiddet Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
15 Genel tekrar ve değerlendirme Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Giddens, A. (2005). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları
2 Apple, Michael, W. (2006) "Eğitim ve İktidar", Kalkedon Yay.
3 Giroux H. A. "Eleştirel Pedagojinin Vaadi", Kalkedon Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 5 2 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 5 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 1 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90