Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 106 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 106 Adı: TÜRK DİL BİLGİSİ 2 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DİLEK KOCAYANAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı türlerine göre sözcükleri -isim, ad, sıfat, zamir, zarf, fiil ve edatları- yapısal olarak özelliklerini aktarmak; bunların Türk cümle sistemi içindeki yerini ve özelliklerini edebi metinler üzerinden uygulamalı olarak tanıtmak ve uygulamalı olarak öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkçenin kökenine göre sözcükleri (yerli sözcük, yabancı sözcük vb.) anlar. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkçenin şekil bilgisini anlar, kavrar. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Türkçenin köken bilgisini (etimoloji) anlar. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Türkçenin eklerini, (yapım ekleri, çekim ekleri, fiilimsi ekleri, çatı ekleri, ek fiil ekleri) ayırt eder. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Türkçede sözcük türetme yollarını ayırt eder. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Şekil bilgisinin temel konuları hakkında diller arası genel bilgiye sahip olur. PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Türkçedeki biçimbilgisel süreçler hakkında tartışabilir, farklı yorumlar getirebilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Biçimbilim-Sesbilim arayüzü hakkında bilgi sahibi olur, bu bilgiyi dilbilgisine getireceği farklı yorumlarda kullanır. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Türkçedeki biçimbilimsel süreçleri dünya dilleri ile karşılaştırma fırsatı elde eder. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türkçenin yapısal özellikleri; sözcük (kök, gövde, taban, ek), kökenlerine göre sözcük türleri [yerli sözcük, yabancı sözcük: kökenbilgisi(etimoloji)], yapılarına göre sözcük türleri (yalın sözcük, türemiş sözcük, bileşik sözcük), türlerine göre sözcükler [ad, sıfat, eylem(fiil), belirteç(zarf), adıl(zamir), bağlaç, ilgeç(edat), ünlem]; Türkçenin ekleri (a) yapım ekleri, b) çekim ekleri, c) fiilimsi ekleri, d) çatı ekleri, e) ekfiil ekleri); Türkçede sözcük türetme yolları. Sözcüklerin kök/gövde ve eklerini çözümleme uygulamaları. Yazım bilgileri: Kimi sözcüklerin ve eklerin yazımı (“ile” sözcüğünün yazılışı; “imek” ekfiilinin çekimli biçimlerde yazılışı; “ise” ve “iken” birimlerinin yazılışı; “-ki” ekiyle “ki” bağlacının yazılışı, “-de” ekiyle “de” bağlacının yazılışı, fiilimsilerin yazılışı); yabancı sözcüklerin yazılışı, büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı; bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kelimelerin sınıflandırılması, sınıflandırmadaki ölçüler. Sınıflandırmadaki farklılıklar. Sebep sonuç ilişkileri örnekler verilerek, yapı, şekil ve anlam bakımından sınıflandırma örnekleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 Anlam bakımından sınıflandırma esas alınarak kelimelerin kullanımdaki tür değişkenliği üzerinde ayrıntılarıyla durulur. Aynı kelimenin farklı yerde farklı anlam ve türde kullanıldığı gösterilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
3 İsim ve türleri metinlerden hareketle örneklerle anlatılır. Soyut ve somut isimler, topluluk isimleri, bunların cümle içindeki kullanımları verilir. Sıfatlar ve türleri anlatılır. Zamirler ve türleri metinlerle anlatılır. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
4 Zarf ve türleri metinlerle verilir. Kullanıldığı yerler incelenir. Edatlar ve sınıflandırmaları farklı görüşlerle verilir. Fiiller ve görevleri üzerinde durulur. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
5 Kelime gurubu ve türleri tanımlanır. Kelime gurubunun özellikleri cümlenin özellikleriyle karşılaştırılır. Cümleyle benzer ve ayrılan yönleri üzerinde durulur. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
6 İsim gurupları sınıflandırılır. Belirtili isim tamlaması, belirtisiz isim tamlaması ve sıfat tamlaması örnek metinlerle verilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
7 Örneklerle uygulamalı aynı konuya devam edilir. İyelik gurubu verilir. İyelik gurubu örnek metinlerle gösterilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Sıfat-fiil gurubu, zarf-fiil gurubu ve isim-fiil gurubu açıklanır. Bunlar örnek metinlerle incelenerek metin içindeki görevleri üzerinde durulur. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 Edat guruplarının yapısı metinler üzerinde incelenir. Bu gurubun cümle içinde kullanılışı edebi metinler içinde gösterilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
11 Tekrar gurupları bütün ayrıntılarıyla metin içindeki görevleriyle verilir. Ünlem ve unvan gurupları karşılaştırmalı olarak verilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
12 Birleşik kelime, birleşik fiil, birleşik isim gurupları örnek metinlerle verilir. Bunların yazım şekilleri ve kuralları hatırlatılır. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
13 Kısaltma gurupları ve kısaltma kavramı üzerinde durulur. Bunlardan isnat, belirtme ve bulunma, uzaklaşma, yaklaşma, vasıta ve ilgi gurupları örneklerle ve karşılaştırmalı verilir. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 Bağlama gurubu, aitlik gurubu örnek metinlerle verilerek cümledeki görevleri üzerinde durulur. Gurupların kendi içinde benzer özellikleri karşılaştırılır. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 Bağlama gurubu, aitlik gurubu örnek metinlerle verilerek cümledeki görevleri üzerinde durulur. Gurupların kendi içinde benzer özellikleri karşılaştırılır. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Muharrem Ergin (1997). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
2 Banguoğlu, Tahsin (2007). Türkçenin Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
3 Ergin, M. (1972). Türk Dil Bilgisi. İstanbul.
4 Gülsevin Gürer, S. (1993). Türkçede Yapım Ekleri ve Kullanılışları. Malatya.
5 Kahraman T. (2012). Çağdaş Türkiye Türkçesindeki Ad Çekim Ekleri ve Bunların İşlevleri. Bassaray Yay.
6 Kahraman, T. (2009). Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi. Kişisel Yay.
7 Korkmaz, Z. (1994). Türkçede Eklerin Kullanılış Şekilleri ve Ek Kalıplaşması Olayları. Ankara.
8 Demir, N. (2018). Türkçe sözcük bilgisi. Altınordu Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kalem

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90