Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 201 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 201 Adı: TÜRK EĞİTİM TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE BÖRÜ (nboru@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; İskenderiye kütüphanesi, tarihteki önemli düşünce okulları, Bağdat kütüphanesi ve Arap düşünürleri; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmalarına yönelik bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 DÖÇ-1 İskenderiye kütüphanesi, düşünce okulları ve Bağdat kütüphanesi arasındaki ilişkiyi ve bu düşünce okulları ve kütüphanelerin Türk eğitim sistemi ve modern eğitim anlayışı üzerindeki etkisini açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Önemli Müslüman Türk filozoflarının, yaşamını ve eğitim amacını açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Selçukluların Türk eğitim tarihinde yapmış olduğu devrimleri ve dönemin filozoflarının değerleri üzerinden eğitim anlayışını açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 İslamiyet öncesi Türk devletlerinin inanç sistemini açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Orhun yazıtlarında yer alan mesajların anlamını açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Osmanlı dönemi geleneksel ve modern eğitim anlayışı arasındaki farkı açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Modern düşünce hareketlerini ve modern eğitim sistemini açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 Türkiye Cumhuriyeti Devleti kuruluşunda eğitimin amacını ve tarihsel süreçte Türk eğitim sisteminin değişimini açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-9 19.20. ve 21. Yüzyıl Orta Asya Türk devletlerinin eğitim anlayışını açıklayabilir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders İskenderiye kütüphanesi, tarihteki önemli düşünce okulları, Bağdat kütüphanesi ve Arap düşünürleri; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmalarına dair konuları içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı ve ders gereksinimlerinin belirlenmesi Türk eğitim tarihi dersinin amaç ve kapsamı Tarih dersinin değeri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 İskenderiye kütüphanesi, düşünce okulları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Bağdat Kütüphanesi- Beytül Hikme – Arap filozofları ve kaşifleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Farabi, İbn-i Sina Karahanlılarda eğitim, Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Selçuklu dönemi medreseleri ve Ahilik teşkilatı, Atabeglik, Hoca Ahmet Yesevi, Hacı Bektaş Veli, Yunus Emre Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 İlk Türk devletleri inançları, değerleri, Türk destanları, Türk mitolojisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Orhun yazıtları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Osmanlı dönemi eğitimi geleneksel dönem Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Osmanlı dönemi eğitimi modern dönem Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Avrupa’daki düşünce hareketleri ve Modern eğitim anlayışı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kuruluşu ve eğitim anlayışı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Öğretmen yetiştirme tarihi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Üniversite tarihi Meslek lisesi oluşum süreci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ORTAYLI, İ. (2006). İskenderiye kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 20(1), 85-88.
2 Tunay, M. İ. (1970). Dünyanın en eski kütüphanelerinden İskenderiye Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 25-26.
3 Akyüz, Y. (1982). Türk eğitim tarihi. Ankara Üniv. Eğitim Bilimleri Fak..
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2-14 1 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 1 14 14
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 1 2
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90