|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özellikleri-ilkeleri; belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümlemelerini uygulamalı olarak öğrencilere kavratmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türkçede tümceyi oluşturan unsurlardan özne ve yüklemin özelliklerini bilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkçede tümceyi oluşturan unsurlardan yer tamlayıcısı, nesne ve zarf tümlecinin özelliklerini anlar, kavrar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Türkçenin sözdizimi özelliklerini kavrar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | İsim tamlaması ve sıfat tamlamasının özelliklerini anlar ve kavrar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | İsim-fiil, ortaç ve ulaçların özelliklerini anlar ve kavrar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Sayı grubu, edat grubu ve bağlama grubunun özelliklerini anlar ve kavrar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Tekrar grubu, ünlem grubu, ünvan grubu ve birleşik isim grubunun özelliklerini anlar ve kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Birleşik eylemlerin özelliklerini anlar ve kavrar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-9 | Türkçenin sözdizimi hakkında tartışabilir, çeşitli yorumlar getirebilir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-10 | Türkçenin sözdiziminin güncel sorunları hakkında yorum yapabilir, tartışabilir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-11 | Türkçede sözdizimiyle ilgili tümce çözümlemeleri hakkında yeterli bilgiye sahip olur. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özelliklerini kavrar. Belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümleme ile ilgili etkinlikleri yapar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kaynak kitapların tanıtımı yapılır. Dersin içeriği ve amaçları belirtilir. Sözdizimi nedir? Türkiye Türkçesinin genel sözdizimine ilişkin bilgiler verilir. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 2 | Türkiye Türkçesinin sözdizimi özellikleri hakkında bilgi verilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 3 | Tümcenin tanımı ve özelliklerinden bahsedilir. Tümceyi oluşturan iki temel unsur olan özne ve yüklemden söz edilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 4 | Tümceyi oluşturan unsurlardan yer tamlayıcısı, zarf tümleci ve nesneden bahsedilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 5 | Sözcük gruplarından isim tamlaması ve sıfat tamlamasından bahsedilir. İsim ve sıfat tamlamasının tanımı ve özellikleri verilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 6 | Sözcük gruplarından ad-eylem, ortaç ve ulaç gruplarının tanımı ve özellikleri verilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 7 | Kelime gruplarından sayı grubu, edat grubu ve bağlama grubunun tanımı ve özellikleri verilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kelime gruplarından tekrar grubu, ünlem grubu, ünvan grubu, birleşik isim grubunun özellikleri ve tanımı hakkında bilgi verilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 10 | Kelime gruplarından birleşik eylem ve kısaltma grupları hakkında bilgi verilir. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 11 | Yapısına göre tümce çeşitleri ele alınır. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 12 | Yüklemin yerine, türüne ve anlamına göre tümce çeşitleri ele alınır. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 13 | Sözdizimi ile ilgili güncel sorunlar hakkında tartışılır. Örnek tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 14 | Tüm yapılara ilişkin tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 15 | Tüm yapılara ilişkin tümce çözümlemeleri yapılır. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Karaağaç, G. (2014) Türkçenin söz dizimi. Kesit Yay. | |
| 2 | Özkan, M. ve Sevinçli, V. (2023). Türkiye Türkçesi söz dizimi. Babıali Kültür Yay. | |
| 3 | Özkan, A. ve Toker, M. (2016). Türkiye Türkçesi / Söz dizimi. Palet Yay. | |
| 4 | Altun, M. (2022). Türkçede söz dizimi çözümlemeleri Türk romanlarından örneklerle. Pegem Akademi Yay. | |
| 5 | Böler, T. (2019). Türkiye Türkçesi söz dizimi: kelime çözümlemeli. Kesit Yay. | |
| 6 | Karahan, L. (2000). Türkçede söz dizimi. Akçağ Yay. | |
| 7 | Üstünova, K. (2014). Türkiye Türkçesinde yapı kavramı ve söz dizimi incelemeleri. Sentez Kitap. | |
| 8 | Kerimoğlu, C. (2016). Dilbilgisi Yazımı ve Öğretimi: Sorularla Dilbilgisi Yazımı ve Öğretimindeki Tartışmalar. Pegem Akademi | |
| 9 | Ergin, M. (1990). Türk dik bilgisi. Bayrak Yay. | |
| 10 | Korkmaz, Z. (2003). Türkiye Türkçesi grameri (Şekil Bilgisi). TDK Yay. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, kalem | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 3 | 3 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 94 | ||