Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / TEBAE 401 - TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: TEBAE 401 Adı: DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET DEMİREL (ahmetdemirel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DİLEK KOCAYANAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, Türkçe dil bilgisini tanıtmak, dilbilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil bilgisi kavramına farklı açılardan bakabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dil bilgisiyle ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dil bilgisi öğretimi yöntemlerini kavrayabilir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Dil bilgisi öğretiminin sorunlarını tanır. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Dil bilgisi öğretiminin sorunlarına çözüm üretir. PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programında (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler,etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil bilgisi kavramı Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
2 Dil bilgisi öğretimin amaçları, ilkeleri Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
3 Dil bilgisi türleri Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
4 Dil bilgisi öğretimde kullanılan yöntem ve teknikler Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
5 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları-Davranışçı Yaklaşım Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
6 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları- Bilişsel Yaklaşım Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
7 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları- Yapılandırıcı Yaklaşım Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
8 Ara Sınav
9 Türkçenin ses, şekil ve sözdizim yönünden temel özellikleri Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
10 Türkçenin ses, şekil ve sözdizim yönünden temel özellikleri Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
11 Türkçe Dersi Öğretim Programında (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları, modelleri ve yaklaşımları Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
12 Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
13 Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
14 Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
15 Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özbay, M. vd. (2012). Dil Bilgisi Öğretimi Ankara: Pegem.
2 Uzun, N. E. (1998). Dil Bilgisinin Temel Kavramları. İstanbul: Simurg.
3 Aydın, M. Z. Ve Akyol Gürler, Ş. (2013). Okulda Değerler Eğitimi. Nobel Yay.
4 Bakioğlu, A. ve Sılay, N. (2011). Yükseköğretim ve Öğretmen Yetiştirmede Karakter Eğitimi. Nobel Yay.
5 Yılmaz. M. Değerler Eğitimi ve Okul Etkinlikleri, Değerler Eğitimi Merkezi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Dersler hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yürütülmektedir. Her ders için sunum hazırlanmaktadır.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 6 6
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 11 11
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60