|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET DEMİREL (ahmetdemirel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, Türkçe dil bilgisini tanıtmak, dilbilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dil bilgisi kavramına farklı açılardan bakabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dil bilgisiyle ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dil bilgisi öğretimi yöntemlerini kavrayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Dil bilgisi öğretiminin sorunlarını tanır. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Dil bilgisi öğretiminin sorunlarına çözüm üretir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programında (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler,etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dil bilgisi kavramı | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
2 | Dil bilgisi öğretimin amaçları, ilkeleri | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
3 | Dil bilgisi türleri | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
4 | Dil bilgisi öğretimde kullanılan yöntem ve teknikler | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
5 | Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları-Davranışçı Yaklaşım | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
6 | Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları- Bilişsel Yaklaşım | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
7 | Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları- Yapılandırıcı Yaklaşım | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkçenin ses, şekil ve sözdizim yönünden temel özellikleri | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
10 | Türkçenin ses, şekil ve sözdizim yönünden temel özellikleri | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
11 | Türkçe Dersi Öğretim Programında (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları, modelleri ve yaklaşımları | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
12 | Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
13 | Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
14 | Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
15 | Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özbay, M. vd. (2012). Dil Bilgisi Öğretimi Ankara: Pegem. | |
2 | Uzun, N. E. (1998). Dil Bilgisinin Temel Kavramları. İstanbul: Simurg. | |
3 | Aydın, M. Z. Ve Akyol Gürler, Ş. (2013). Okulda Değerler Eğitimi. Nobel Yay. | |
4 | Bakioğlu, A. ve Sılay, N. (2011). Yükseköğretim ve Öğretmen Yetiştirmede Karakter Eğitimi. Nobel Yay. | |
5 | Yılmaz. M. Değerler Eğitimi ve Okul Etkinlikleri, Değerler Eğitimi Merkezi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Dersler hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yürütülmektedir. Her ders için sunum hazırlanmaktadır. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 6 | 6 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 11 | 11 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |