|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN TAMER YENEN (emintameryenen@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının farklı eğitim felsefelerinin eğitime bakış açılarını fark etmelerini, Türk eğitim sistemini etkileyen felsefi akımları tanımalarını, evrensel ve toplumsal değerlerle örtüşen, tutarlı ve değişime açık felsefi ilkeleri benimsemelerini ve bu ilkeleri öğrenme-öğretme sürecine yansıtmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Felsefe ile ilgili temel kavramaları ve bilim felsefe ilişkisi açıklar. |
PÇ-29 Bilginin; doğasını, kaynağını, doğruluğunu ve geçerliliğinin değerlendirilmesini bilir. PÇ-30 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir, uygun olanları seçer ve tartışır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Eğitim sistemini felsefi açıdan irdeler. |
PÇ-29 Bilginin; doğasını, kaynağını, doğruluğunu ve geçerliliğinin değerlendirilmesini bilir. PÇ-30 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir, uygun olanları seçer ve tartışır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Eğitim felsefesi ile ilgili teorileri açıklar |
PÇ-29 Bilginin; doğasını, kaynağını, doğruluğunu ve geçerliliğinin değerlendirilmesini bilir. PÇ-30 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir, uygun olanları seçer ve tartışır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kendi mesleğine yönelik bir eğitim felsefesi edinir. |
PÇ-29 Bilginin; doğasını, kaynağını, doğruluğunu ve geçerliliğinin değerlendirilmesini bilir. PÇ-30 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir, uygun olanları seçer ve tartışır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Eğitimi etkileyen felsefi akımları bilir |
PÇ-29 Bilginin; doğasını, kaynağını, doğruluğunu ve geçerliliğinin değerlendirilmesini bilir. PÇ-30 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir, uygun olanları seçer ve tartışır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Felsefenin temel konuları ve sorun alanları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Eğitim ve felsefe ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Varlık/bilgi/ahlak ve değerler felsefesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | İdealist, daimici ve realist eğitim felsefeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Esasici ve pragmatist eğitim felsefeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | İlerlemeci, varoluşçu ve yeniden kurmacı eğitim felsefeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Eleştirel/radikal görüşler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Batı ve İslam Dünyası Eğitim Görüşleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | İnsan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Uygulamalı çalışmalar (film, haber, karikatür vs. incelemesi) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Cevizci, A. (2012). Eğitim Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları | |
2 | Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi | |
3 | Gerald E. G. (2006). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınevi | |
4 | Sönmez, V. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık | |
5 | Noddings N. (2016), Eğitim Felsefesi, (Çev.) Raşit Çelik, Ankara: Nobel Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Notları, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |