|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEYMA ALTINAY (saltinay@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEYMA ALTINAY, RECEP ÇELİK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türkçenin temel dil özelliklerini açıklayabilirler |
PÇ-14 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını alana aktarabilir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dil-kültür ilişkisini açıklayabilirler. |
PÇ-20 Hayat boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkçenin dünya dilleri arasındaki önemini açıklayabilirler. |
PÇ-31 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda bulunan ulusal ve evrensel değerlere duyarlılık gösterir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, dilin tanımı, dillerin doğuşu, dil-düşünce, dil-toplum ve dil-kültür bağlantısı, dünya dilleri ve Türkçe, Türk dilinin tarihçesi, yapım ve çekim ekleri, kelime türleri, bağlaç, ünlem, fiilimsiler, cümle çeşitleri ve cümlenin ögeleri konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma, giriş: genel bilgi, amaç, yöntem, kaynaklar, kurallar, sınavlar | Anlatım, Tartışma |
2 | Dil, kökeni ve özellikleri | Anlatım, Tartışma |
3 | Dilin millet, kültür ve medeniyet ile ilişkisi | Anlatım, Tartışma |
4 | Dil-düşünce ilişkisi | Anlatım, Tartışma |
5 | Dil ve iletişim | Anlatım, Tartışma |
6 | Dil türleri: Yazı dili, konuşma dili, lehçe, ağız (şive), İstanbul Türkçesi, kişisel dil... | Anlatım, Tartışma |
7 | Ana dil, ana dili, ikinci dil, yabancıl dil, ortak iletişim dili, resmi dil (devlet dili) bilim- kültürsanat dili, eğitim dili, teknoloji dili | Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkçe - Türk dili adı, Türkçenin kimlik bilgileri | Anlatım, Tartışma |
10 | Oluşumlarına göre diller: Yapay diller, doğal diller / dillerin sınıflandırılması ve dil aileleri / Türkçenin Dil Aileleri İçindeki Yeri ve Önemi, Altay Dil Ailesi | Anlatım, Tartışma |
11 | Türk dilinin tarihi | Anlatım, Tartışma |
12 | Türkçenin bugünkü durumu ve Türk dünyası harf ve dil devrimleri Türkiye Türkçesi, önemi ve sorunları | Anlatım, Tartışma |
13 | Türkçenin ses, biçim ve söz dizimi özellikleri Türkçenin söz varlığı | Anlatım, Tartışma |
14 | Noktalama işaretleri | Anlatım, Tartışma |
15 | Yazım kuralları | Anlatım, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ergin, M. (2019). Türk Dil bilgisi. İstanbul: Boğaziçi Yayınları | |
2 | Türk Dil Kurumu. (2009). Güncel Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yay. | |
3 | Türk Dil Kurumu. (2009). Yazım kılavuzu. Ankara: TDK Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 9 | 27 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |