Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖEAE 303 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖEAE 303 Adı: ÇOCUĞU TANIMA VE DEĞERLENDİRME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET AKİF CİNGİ (makif@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çocuğu tanımanın amacı ve önemi; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri, çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri (gözlem, olay kaydı, bireysel görüşme, ev ziyaretleri); erken çocuklukta kullanılan testler (gelişim testleri, projektif testler, zekâ testleri); çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma; portfolyo (gelişim dosyası) ve dökümantasyon hakkında bilgi sahibi olmalarıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çocuğu tanımanın önemini açıklayabilir. PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır.
PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çocukları tanıma ve değerlendirmenin ilkelerini sıralayabilir. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
PÇ-4 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çocukları tanıma ve değerlendirmede kullanılan teknikleri açıklayabilir. PÇ-2 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini farklı yöntem ve teknikler kullanarak destekler.
PÇ-4 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çocuğu tanıma tekniklerinin amacına ve çocuğun gelişim seviyesine uygun tekniği seçip uygulayabilir. PÇ-2 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini farklı yöntem ve teknikler kullanarak destekler.
PÇ-4 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çocuğu tanımanın amacı ve önemi; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri, çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri (gözlem, olay kaydı, bireysel görüşme, ev ziyaretleri); erken çocuklukta kullanılan testler (gelişim testleri, projektif testler, zekâ testleri); çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma; portfolyo (gelişim dosyası) ve dökümantasyonlar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı Anlatma, soru cevap
2 Çocuğu tanımanın amacı ve önemi; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri Anlatma, tartışma, bireysel çalışma, kaynak tarama
3 Çocukları tanıma ve değerlendirmede dikkat edilmesi gereken özellikler, öğretmen ve ailenin rolü Anlatma, tartışma, bireysel çalışma, kaynak tarama
4 Çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri Anlatma, tartışma, bireysel çalışma, kaynak tarama
5 Çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri Anlatma, tartışma, bireysel çalışma, kaynak tarama
6 Projektif teknikler bireysel çalışma, kaynak tarama
7 Çocukları tanıma ve değerlendirmede okul-aile iş birliği, ailelerden çocuk ve aile ortamı hakkında bilgi toplamak, çocukla ilgili okulda toplanan bilgilerin ailelerle paylaşılması kaynak tarama, beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Gelişimsel tanı ve değerlendirmenin süreç basamakları Anlatma, kaynak tarama, beyin fırtınası
10 Öğrenci ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi Planlı grup çalışması
11 Öğrenci ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi Planlı grup çalışması
12 Öğrenci ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi Planlı grup çalışması
13 Öğrenci ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi Planlı grup çalışması
14 Öğrenci ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi Planlı grup çalışması
15 Öğrenci ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi Planlı grup çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bayhan, P. (2019). Erken çocukluk döneminde değerlendirme. Ankara: HEDEF.
2 Önder, A. (Ed.) (2018). Okul öncesi dönemde çocukları değerlendirme ve tanıma teknikleri. Ankara: Eğiten.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar, projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 16 1 60
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 7 21
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 134