| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SEÇİL YILDIZ (secilyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| okul öncesi öğretmen adaylarının okula hazırbulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini;, çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri iler aralarındaki farklılıkları gözönünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri bilir ve açıklayabilirler. | 
			
		 
			PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
 PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-2 | Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklayabilirler. | 
			
		 
			PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-3 | Öğrenciler fonolojik süreç becerileri, okuma farkındalığı, yazma farkındalığı, sözcük bilgisi farkındalığı becerileriini bilir ve açıklayabilir. | 
			
		 
			PÇ-7 Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
 PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-4 | Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygulayabilir. | 
			
		 
			PÇ-10 Kazanımlara ve çocukların gereksinimlerine yönelik materyal seçer, hazırlar ve kullanır. PÇ-15 Grup çalışmalarında inisiyatif alarak liderlik becerilerini kullanır ve bireysel özellikleriyle topluma örnek olur.  | 
		 Seminer-Sunum-Rapor | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Dersin tanıtımı, beklentiler ve sorumluluklar | Anlatma, soru cevap | 
| 2 | Okula uyum, okula uyumu etkileyen faktörler, okula uyum ile ilgili kavramlar, okula uyumu engelleyen nedenler, okula uyum haftası etkinlikleri. | Anlatma,tartışma, kaynak tarama | 
| 3 | Okula hazırbulunuşluk, okula hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler, okula hazırbulunuşluğun boyutları.Okula uyum haftası öğretmen rehber kılavuzu. | Anlatma,tartışma, kaynak tarama | 
| 4 | Erken okuryazarlık kavramı.Sözel dil becerileri ve erken okuryazarlık, Fonolojik farkındalık becerileinin gelişimi. Maarif modelinde Türkçe alanı ve erkenokuryazarlık. | anlatma, kaynak tarama | 
| 5 | Yazı farkındalığı ve görsel ayırt etme becerileinin gelişimi. yazı farkındalığı ve görsel ayırt etme becerilerinin gelişmine ilişkin etkinlik örnekleri. | anlatma, kaynak tarama | 
| 6 | Okuma farkındalığı becerilerinin gelişimi. erken okuryazarlık eğitiminde etkileşimli kitap okumanın rolü. | anlatma, kaynak tarama | 
| 7 | Erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde ailenin rolü. Ailelerin çocukların erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini desteklemeleri için evde yapabilecekleri etkinlik örnekleri. | anlatma, kaynak tarama | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama | 
| 10 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama | 
| 11 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama | 
| 12 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama | 
| 13 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama | 
| 14 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama | 
| 15 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Temel, Z.F.(2015). Dil ve Erken Okuryazarlık, Ankara: Hedef CS Yayıncılık. | |
| 2 | Erbay, F. (2021). Erken okuryazarlık becerileri ve desteklenmesi. Ankara: Eğiten Kitap. | |
| 3 | Polat, Ö. (2020). Okul öncesinden ilkokula:büyüme macerasında altın eşik. İstanbul: Nesil Yayıncılık. | |
| 4 | Polat, Ö.(2021). Adım adım ilkokula başlamak okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders sunumları, kitaplar, projeksiyon, bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 16 | 1 | 60 | 
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | |||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 | 
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 7 | 14 | 
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 113 | ||