Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 103 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 103 Adı: MATEMATİK TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri MATEMATİK TARİHİ,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN (sdgedik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
M. Ö. 50 000 yıllarından itibaren matematiğİn tarihsel gelişimini vermek.Öğrencilerin Çin ve Babil matematiğinden başlayarak matematiğin tarihsel gelişimi hakkında fikir sahibi olmaları, günlük ihtiyaçlardan doğan matematiğin tarihsel gelişim içerisinde nasıl formal bir yapı kazandığını farketmeleri, doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özelliklere vurgu yapılarak matematiğin çok kültürlü yapısını kavramaları, bugün kullanmış olduğumuz matematiksel kavramların kökenlerine ilişkin bir bakış kazanmaları amaçlanmıştır. Ayrıca, matematik tarihinin matematik öğretimi için sahip olduğu potansiyelin öğrenciler tarafından fark edilmesi ve matematiğin bugünkü medeniyetimizin gelişmesinde sahip olduğu rolü fark etmeleri amaçlanmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Önemli matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklar. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Matematiğin çok kültürlü yapısını kavrar PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tarihte önemli yere sahip matematikçileri tanır PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İslam Medeniyeti dönemindeki matematiğini açıklar. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
M.Ö. 50 000 yıllarından başlayarak aritmetiğin gelişimi ve işlemler. Geometri, alanlar, katılar, analitik geometri, modern geometri, geometri araçları, cebir, denklemler, Binom teoremi, logaritma, trigonometri, ölçüler, metrik sistem, kümeler, integral, bilgisayarlar, sayılar, yapılar, denklem çözme, vektörler ve grafikler gibi konularda, matematik üzerine yapılan çalışmalar ve bu çalışmaları yapan matematikçilerin bibliyografileri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematik tarihinin matematik eğitimindeki rolü Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
2 Günlük ihtiyaçlardan doğan matematik Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
3 Eski Mısır ve Babil matematiğine genel bakış Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
4 Eski Mısır ve Babil matematiğinden Eski Yunan Matematiğine geçiş Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
5 Doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özellikler Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
6 Eski Yunan Matematiğine genel bakış Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
7 Eski Yunan Matematiği: Euclid , Archimedes ve Eratothenes Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İslam Dünyası Matematikçileri: Harizmi, Ömer Hayyam Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
10 İslam Dünyası Matematikçileri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
11 17. yüzyıl matematikçileri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
12 18. yüzyıl matematikçileri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
13 19. yüzyıl matematikçileri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
14 20. yüzyılda matematikteki gelişmeler Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
15 20. yüzyılda matematikteki gelişmeler Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mankiwicz, R. 2000; Matematiğin Tarihi, Güncel Yayıncılık, İstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akıllı tahta.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 0 0 0
2.Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
3.Laboratuvar Sınavı 0 0 0
4.Sunum 0 0 0
5.Rapor 0 0 0
6.Seminer 0 0 0
7.Performans Ödevi 0 0 0
8.Dönem Ödevi 0 0 0
9.Proje 0 0 0
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0 0 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 8 8
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 16 16
0
0
Toplam İş Yükü 102