|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, istatistikle ilgili temel kavramların öğrenilmesini ve ilgili problemlerin çözümünde kullanılmasını kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İstatistik ile ilgili kavramları ve fikirleri açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İstatistiksel araştırma sürecini (araştırma sorusu formüle etme, veri toplama, organize etme, özetleme, temsillerle gösterme, analiz etme, yorumlama ve çıkarımlarda bulunma) uygulayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Veri analizinde uygun yöntemleri kullanabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Veri analizinde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanabilir. |
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | İstatistik ile ilgili kavram ve fikirlerin öğreniminde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanmanın önemini açıklayabilir. |
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Merkezi dağılım ölçülerini uygulayarak çıkarımsal istatistikleri hesaplayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Korelasyon ve regresyon analizleri uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | İstatistik bilgisinin gerçek yaşamdaki önemini açıklayabilir. |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, örneklem, verilerin düzenlenmesi ve analizi; örnekleme dağılımı ve tahmin etme; güven aralığı kavramı; iki kitle ortalamasının farkı için aralık tahmini, iki kitle varyansının oranı için aralık tahmini, binom parametresi p için aralık tahmini; hipotez testleri, korelasyon ve regresyon konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İstatistik temel kavramlar ve tanımların incelenmesi | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
2 | Ölçme ve ölçeklerin incelenmesi | Kaynak tarama, planlı grup çalışması, soru-cevap |
3 | Frekans dağılımları ve grafiklerin incelenmesi | Bireysel çalışma, soru-cevap, tartışma ve anlatım |
4 | Merkezi eğilim ölçüleri: Aritmetik ortalama, geometrik ortalamanın incelenmesi | Planlı grup çalışması, anlatım, soru-cevap ve tartışma |
5 | Duyarlı olmayan ortalamalar: Mod, medyan, kantillerin incelenmesi | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
6 | Değişkenlik ölçüleri | Problem çözme, anlatım, tartışma ve soru-cevap |
7 | Örnekleme dağılımlarının incelenmesi I | Planlı grup çalışması, beceri geliştirme, anlatım ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Örnekleme dağılımlarının incelenmesi II | Planlı grup çalışması, beceri geliştirme, anlatım ve tartışma |
10 | Güven aralığı tahmini I | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
11 | Güven aralığı tahmini II | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
12 | Hipotez testlerinin incelenmesi I | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
13 | Hipotez testlerinin incelenmesi II | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
14 | Regresyon analizi | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
15 | Korelasyon | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ross, S. M. (2015). Olasılık ve istatistiğe giriş (4. baskı) (S. Çelebioğlu ve Kasap, R. Ed.). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
2 | Eygü, H. (2020). Çözümlü güncel örneklerle olasılık ve istatistik. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
3 | Kavuncu, O. (2021). Temel ve uygulamalı istatistik. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
4 | Mazmanoğlu, A. (2016). Herkes için temel istatistik yöntemleri ve uygulamaları. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon ve mobil uygulamalar (istatistik hesaplayıcı, analiz makinası, simülasyon vb.) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 72 |