Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 305 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 305 Adı: İSTATİSTİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, istatistikle ilgili temel kavramların öğrenilmesini ve ilgili problemlerin çözümünde kullanılmasını kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İstatistik ile ilgili kavramları ve fikirleri açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İstatistiksel araştırma sürecini (araştırma sorusu formüle etme, veri toplama, organize etme, özetleme, temsillerle gösterme, analiz etme, yorumlama ve çıkarımlarda bulunma) uygulayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Veri analizinde uygun yöntemleri kullanabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Veri analizinde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanabilir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 İstatistik ile ilgili kavram ve fikirlerin öğreniminde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanmanın önemini açıklayabilir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Merkezi dağılım ölçülerini uygulayarak çıkarımsal istatistikleri hesaplayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Korelasyon ve regresyon analizleri uygulayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 İstatistik bilgisinin gerçek yaşamdaki önemini açıklayabilir. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, örneklem, verilerin düzenlenmesi ve analizi; örnekleme dağılımı ve tahmin etme; güven aralığı kavramı; iki kitle ortalamasının farkı için aralık tahmini, iki kitle varyansının oranı için aralık tahmini, binom parametresi p için aralık tahmini; hipotez testleri, korelasyon ve regresyon konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İstatistik temel kavramlar ve tanımların incelenmesi Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap
2 Ölçme ve ölçeklerin incelenmesi Kaynak tarama, planlı grup çalışması, soru-cevap
3 Frekans dağılımları ve grafiklerin incelenmesi Bireysel çalışma, soru-cevap, tartışma ve anlatım
4 Merkezi eğilim ölçüleri: Aritmetik ortalama, geometrik ortalamanın incelenmesi Planlı grup çalışması, anlatım, soru-cevap ve tartışma
5 Duyarlı olmayan ortalamalar: Mod, medyan, kantillerin incelenmesi Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap
6 Değişkenlik ölçüleri Problem çözme, anlatım, tartışma ve soru-cevap
7 Örnekleme dağılımlarının incelenmesi I Planlı grup çalışması, beceri geliştirme, anlatım ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Örnekleme dağılımlarının incelenmesi II Planlı grup çalışması, beceri geliştirme, anlatım ve tartışma
10 Güven aralığı tahmini I Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası
11 Güven aralığı tahmini II Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası
12 Hipotez testlerinin incelenmesi I Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası
13 Hipotez testlerinin incelenmesi II Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası
14 Regresyon analizi Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap
15 Korelasyon Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ross, S. M. (2015). Olasılık ve istatistiğe giriş (4. baskı) (S. Çelebioğlu ve Kasap, R. Ed.). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
2 Eygü, H. (2020). Çözümlü güncel örneklerle olasılık ve istatistik. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
3 Kavuncu, O. (2021). Temel ve uygulamalı istatistik. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
4 Mazmanoğlu, A. (2016). Herkes için temel istatistik yöntemleri ve uygulamaları. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon ve mobil uygulamalar (istatistik hesaplayıcı, analiz makinası, simülasyon vb.)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 72