|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, istatistikle ilgili temel kavramların öğrenilmesini ve ilgili problemlerin çözümünde kullanılmasını kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | İstatistik ile ilgili kavramları ve fikirleri açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | İstatistiksel araştırma sürecini (araştırma sorusu formüle etme, veri toplama, organize etme, özetleme, temsillerle gösterme, analiz etme, yorumlama ve çıkarımlarda bulunma) uygulayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Veri analizinde uygun yöntemleri kullanabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Veri analizinde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanabilir. |
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | İstatistik ile ilgili kavram ve fikirlerin öğreniminde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanmanın önemini açıklayabilir. |
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Merkezi dağılım ölçülerini uygulayarak çıkarımsal istatistikleri hesaplayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Korelasyon ve regresyon analizleri uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | İstatistik bilgisinin gerçek yaşamdaki önemini açıklayabilir. |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, örneklem, verilerin düzenlenmesi ve analizi; örnekleme dağılımı ve tahmin etme; güven aralığı kavramı; iki kitle ortalamasının farkı için aralık tahmini, iki kitle varyansının oranı için aralık tahmini, binom parametresi p için aralık tahmini; hipotez testleri, korelasyon ve regresyon konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | İstatistik temel kavramlar ve tanımların incelenmesi | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
| 2 | Ölçme ve ölçeklerin incelenmesi | Kaynak tarama, planlı grup çalışması, soru-cevap |
| 3 | Frekans dağılımları ve grafiklerin incelenmesi | Bireysel çalışma, soru-cevap, tartışma ve anlatım |
| 4 | Merkezi eğilim ölçüleri: Aritmetik ortalama, geometrik ortalamanın incelenmesi | Planlı grup çalışması, anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 5 | Duyarlı olmayan ortalamalar: Mod, medyan, kantillerin incelenmesi | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
| 6 | Değişkenlik ölçüleri | Problem çözme, anlatım, tartışma ve soru-cevap |
| 7 | Örnekleme dağılımlarının incelenmesi I | Planlı grup çalışması, beceri geliştirme, anlatım ve tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Örnekleme dağılımlarının incelenmesi II | Planlı grup çalışması, beceri geliştirme, anlatım ve tartışma |
| 10 | Güven aralığı tahmini I | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
| 11 | Güven aralığı tahmini II | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
| 12 | Hipotez testlerinin incelenmesi I | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
| 13 | Hipotez testlerinin incelenmesi II | Problem çözme, soru-cevap, anlatım, tartışma ve beyin fırtınası |
| 14 | Regresyon analizi | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
| 15 | Korelasyon | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ross, S. M. (2015). Olasılık ve istatistiğe giriş (4. baskı) (S. Çelebioğlu ve Kasap, R. Ed.). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
| 2 | Eygü, H. (2020). Çözümlü güncel örneklerle olasılık ve istatistik. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
| 3 | Kavuncu, O. (2021). Temel ve uygulamalı istatistik. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
| 4 | Mazmanoğlu, A. (2016). Herkes için temel istatistik yöntemleri ve uygulamaları. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon ve mobil uygulamalar (istatistik hesaplayıcı, analiz makinası, simülasyon vb.) | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 72 | ||