|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, matematik öğretiminde problem çözmenin kullanım amaçlarını inceleme ve probleme dayalı öğrenme ile zengin öğrenme ortamları hazırlayabilme amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Problem ve problem türlerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Matematik öğretim programındaki problem çözmenin yerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar. PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Problem çözme stratejilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Problem çözme sürecini açıklayabilir ve öğretiminde kullanabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-12 Matematiksel ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Problem kurma sürecini açıklayabilir ve öğretiminde kullanabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir. PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Problem çözme ve kurma yolu ile alternatif değerlendirme sistemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Probleme dayalı öğrenim ile farklı öğrenme alanlarına yönelik ders tasarımları tasarlayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, problem ve problem çözme, problem türleri, problem çözme öğretiminin önemi, problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler, matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi; farklı problem çözme stratejileri ile çözülebilecek problem örnekleri, problem çözmenin değerlendirilmesi; problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, problem kurma sınıflamaları, problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması; ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Problem ve problem çözme nedir? İyi bir problem nasıl olmalı? | Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
2 | Güncel matematik öğretim programında yer alan problem çözmenin önemi ve problem çözme ve kurma’nın bulunduğu kazanımların incelenmesi | Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
3 | Problem çözme’nin tarihsel gelişimine göre matematik eğitiminde kullanım amaçları ve problem türleri | Kaynak tarama, tartışma, soru-cevap ve anlatım |
4 | Rutin olmayan problemler ve problem çözme stratejileri | Problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
5 | Geriye doğru çalışma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi | Anlatım, tartışma, grupla Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
6 | Denklem kurma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi | Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
7 | Örüntü oluşturma stratejisine yönelik problemlerin incelenmesi, örüntülerin cebirsel düşünme yapısına etkisinin incelenmesi | Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Basit ve benzer problemler çözme stratejisine yönelik problemlerin incelenmesi | Kaynak tarama, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
10 | Probleme dayalı örnek uygulamalarının incelenmesi | Kaynak tarama, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
11 | Şekil çizme ve farklı bir bakış açısına odaklanma stratejilerine yönelik problemlerin incelenmesi | Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
12 | Değişen paradigmaya göre probleme dayalı öğrenmenin önemi | Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
13 | Probleme dayalı öğrenmede kavramları keşfetmeye yönelik öğrenme alanları ile ilişkili problemler | Problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
14 | Probleme dayalı öğrenmede kavramları keşfetmeye yönelik öğrenme alanları ile ilişkili problemlerin sınıfta uygulanmasında takip edilecek aşamalar | Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
15 | Karışık problemlerin çözümü | Problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yazgan, Y. ve Arslan, Ç. (2021). Matematiksel sıradışı problem çözme stratejileri ve örnekleri (9. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
2 | Özkaya, A. ve Aksu, G. (2017). Gerçekçi matematik eğitimi. İstanbul: Maya Akademi Yayıncılık. | |
3 | Posamentier, A. S. ve Krulik, S. (2019). Matematikte problem çözme 3-6. sınıfla kavramayı derinleştirecek güçlü stratejiler (2. baskı) (L. Akgün, T. Kar ve M. F. Öçal, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, birim küp, çarpım tablosu, çok kareliler takımı, çok küplüler takımı, cebir karoları, örüntü blokları, tangram, kesir kartları, geometri şeridi, izometrik kağıt, geometri tahtası, ölçekli hacimler, sayı terazisi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |