|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN (sdgedik@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, temel olasılıkla ilgili kavramlara yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Saymanın temel yöntemlerini açıklayabilir ve uygulayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Binom teoremini açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Olasılık ile ilgili kavramları ve fikirleri açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bayes teoremi kullanarak koşullu olasılık ile ilgili problemleri çözebilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Permütasyon ve kombinasyonu tanımlayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Olasılık durumlarını modellemede bilgi ve iletişim teknolojileri kullanabilir. |
PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Geometrik olasılık problemlerini çözebilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-12 Matematiksel ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Olasılık fonksiyonunu ve olasılık yoğunluk fonksiyonunu açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Bazı kesikli ve sürekli dağılımları açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, saymanın temel prensibi; permütasyon kavramı ve uygulamalar; kombinasyon kavramı ve uygulamalar; binom teoremi, olasılık kavramı, olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları; koşullu olasılık ve Bayes teoremi; geometrik olasılık problemleri; rastgele değişken kavramı; olasılık fonksiyonu, olasılık yoğunluk fonksiyonu; rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı; moment üreten fonksiyon ve momentler; bazı kesikli dağılımlar, Bernoulli, binom, geometric, hipergeometric, Poisson dağılımları; bazı sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım ve özellikleri konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders tanıtımı, olasılığa giriş | Anlatım, tartışma ve soru-cevap |
2 | Saymanın temel prensibi, permütasyon, kombinasyon | Grup çalışması, anlatım ve soru-cevap |
3 | Rastgelelik ve modelleme | Grup çalışması, anlatım ve soru-cevap |
4 | Olasılık kavramı ve ilgili temel bilgiler/aksiyomlar | Problem çözme, anlarım, tartışma ve soru-cevap |
5 | Koşullu olasılık | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
6 | Bayes teoremi uygulamaları | Problem çözme, anlarım, tartışma ve soru-cevap |
7 | Olasılık problemleri | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rastgele değişken kavramı ve olasılık fonksiyonu | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
10 | Rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı | Problem çözme, anlarım, tartışma ve soru-cevap |
11 | Binom dağılımı | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
12 | Geometrik dağılım | Beceri geliştirme, bireysel çalışma, anlatım ve soru-cevap |
13 | Poisson dağılımı | Anlatım, tartışma, grup çalışması ve soru-cevap |
14 | Normal dağılım | Problem çözme, anlarım, tartışma ve soru-cevap |
15 | Standart normal dağılım | Beceri geliştirme, bireysel çalışma, anlatım ve soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Erbaş, S. O. (2021). Olasılık ve istatistik problemler ve çözümleri ile (8. baskı). Ankara: Gazi Kitabevi. | |
2 | Balcı, M. ve Özdemir, Ş. (2014). Olasılık ve istatistik. Ankara: Delta Kültür Yayınevi. | |
3 | Akdeniz, F. (2016). Olasılık ve istatistik (20. baskı). Ankara: Akademisyen Kitabevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon ve mobil uygulamalar (istatistik hesaplayıcı, analiz makinası, simülasyon vb.) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |