|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN (sdgedik@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Matematiğin bir ihtiyaç ve entelektüel merak perspektifinden nasıl geliştiğini, farklı kültürlerde ne tür matematik uğraşılarının olduğunu bilmek ve kültürel matematik farklılıkları, etnomatematik gibi kavramları irdeleyerek müfredat için etkinlikler oluşturmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Matematik ve kültür ilişkisini bilir. |
PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahiptir. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda nasıl geliştiğini açıklayabilir. |
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını açıklayabilir. |
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Matematiksel düşüncenin gelişiminde dilin, antropolojinin ve mantığın önemini açıklar. |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-5 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlayabilir. |
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Matematik ve kültür ilişkisi; matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlamak, farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapıları, etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri, matematik-antropoloji-dil bilimi arasındaki ilişki; sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi; farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlama. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Matematik ve kültür ilişkisi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 2 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 3 | Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 4 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.) | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 5 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.) | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 6 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 7 | Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 10 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 11 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 12 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 13 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 14 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 15 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Archer, M. (2005). “Etnomatematik: Matematik Dünyasına Çokkültürlü Bir Bakış, Okyanus Yayınları | |
| 2 | Dede, Y. (2013). “Matematikte İspat: Önemi, Çeşitleri ve Tarihsel Gelişimi” (Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar kitabının 2. bölümü) Pegem Akademi | |
| 3 | Küçük, A. (2014). Ethnomathematics in Anatolia-Turkey: Mathematical thoughts in multiculturalism, Revista Latinoamericana de Ethnomathematica, 7,1,171-184. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
| 3.Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| 4.Sunum | 5 | 1 | 60 |
| 5.Rapor | 0 | 0 | 0 |
| 6.Seminer | 0 | 0 | 0 |
| 7.Performans Ödevi | 5 | 1 | 60 |
| 8.Dönem Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| 9.Proje | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 1 | 5 | 5 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 123 | ||