|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, matematiğin bir ihtiyaç ve entelektüel merak perspektifinden nasıl geliştiğini, farklı kültürlerde ne tür matematik uğraşılarının olduğunu, kültürel matematik farklılıkları, etnomatematik kavramlarını irdeleyerek müfredat için etkinlikler oluşturmayı kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Matematik ve kültür ilişkisini bilir. |
PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda nasıl geliştiğini açıklayabilir. |
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir. PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını açıklayabilir. |
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlayabilir. |
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-12 Matematiksel ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretebilir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Matematiksel düşüncenin gelişiminde dilin, antropolojinin ve mantığın önemini açıklar. |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanabilir. PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Matematik ve kültür ilişkisi; matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlamak, farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapıları, etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri, matematik-antropoloji-dil bilimi arasındaki ilişki; sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi; farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlama. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Matematik ve kültür ilişkisi | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
2 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi | Grup çalışması, beyin fırtınası ve tartışma |
3 | Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi | Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
4 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.) | Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
5 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.) | Kaynak tarama, beyin fırtınası ve anlatım |
6 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi | Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
7 | Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki | Gösterip yaptırma, ikili çalışma, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme | Grup çalışması,anlatım, soru-cevap,tartışma ve beyinfırtınası |
10 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (sayılar ve işlemler öğrenme alanı) | Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası |
11 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (cebir öğrenme alanı) | Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası |
12 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (geometri öğrenme alanı) | Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası |
13 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (ölçme öğrenme alanı) | Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası |
14 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (veri işleme öğrenme alanı) | Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası |
15 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (olasılık öğrenme alanı) | Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | D Ambrosio, U. (2001). Ethnomathematics link between traditions and modernity. Rotterdam: Sense Publishing. | |
2 | Fasheh, M. (1997). Mathematics, culture and authority. New York: State University of New York Press. | |
3 | National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM Publications. | |
4 | Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara. Talim TerbiyeKurulu Başkanlığı. | |
5 | Yığ, K. G. (Ed.) (2023). Matematik ve kültür : Kültürel bağlamlı matematik etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
6 | Gay, J. ve Cole, M. (1967). The new mathematics and an old culture: A study of learning among the Kpelle in Liberia. New York: Holt, Rinehart and Winston. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları ve yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, güncel matematik öğretim programı (2018 yılı), okul matematiği için prensipler ve standartlar (NCTM, 2000) kılavuzu |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
3.Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
4.Sunum | 0 | 0 | 0 |
5.Rapor | 0 | 0 | 0 |
6.Seminer | 0 | 0 | 0 |
7.Performans Ödevi | 0 | 0 | 0 |
8.Dönem Ödevi | 0 | 0 | 0 |
9.Proje | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 0 | |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 127 |