Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 101 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 101 Adı: FİZİK 1 Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYMA AKKAYA DEVİREN (sadeviren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEYMA AKKAYA DEVİREN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, fizik bilimini tanımak, temel fizik kavramlarını ve yasalarını anlamak, doğa olaylarında fiziği kullanmayı öğrenmek, günlük yaşantıda örnekleyebilmek, problem kurmak ve çözebilmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fizikte ölçmenin önemini kavrayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Fizikteki temel nicelikleri birimleriyle birlikte ifade edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Vektörel ve skaler nicelikleri ayırt edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Konum, yer değiştirme, hız, sürat ve ivme arasındaki ilişkileri analiz edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Hareket bilgisi (kinematik) konusundaki temel kavramları bilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kinematik niceliklerin zamanla değişimini gösteren grafikler çizebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Kuvvetin cisimlerin hareketine olan etkisini analiz edebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Madde ve enerjinin etkileşimini yorumlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 İş, güç ve enerji kavramlarını içeren problemleri çözebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Dönme ve yuvarlanma hareketini analiz edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Vektörler, kinematik, Newton'un hareket yasaları, iş ve enerji, enerjinin korunumu, doğrusal momentum ve korunumu, rijit cisimlerin sabit bir eksen etrafında dönmesi, açısal momentum ve korunumu.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ölçme Metotları Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
2 Vektörel ve Skaler Nicelikler, Koordinat Sistemleri, Birim Vektörler Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
3 Tek Boyutlu Hareket, Yer Değiştirme, Hız ve Sürat, İvme, Hareket Diyagramları, Bir Boyutta Sabit İvmeli Hareket Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
4 Sabit İvmeli İki-Boyutlu Hareket, Eğik Atış Hareketi, Düzgün Dairesel Hareket Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
5 Newton’un 1. Yasası ve Eylemsiz Sistemler, Newton’un 2. Yasası, Kütle-Çekim Kuvveti ve Ağırlık, Newton’un 3. Yasası, Newton Yasalarının Bazı Uygulamaları. Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
6 Düzgün Dairesel Harekette Newton’un 2. Yasasının Uygulaması Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
7 Sabit Kuvvetin Yaptığı İş, Değişen Bir Kuvvetin Yaptığı İş, Kinetik Enerji ve İş-Kinetik Enerji Teoremi Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
8 Ara Sınav
9 Potansiyel Enerji, Korunumlu ve Korunumsuz Kuvvetler, Mekanik Enerjinin Korunumu. Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
10 Doğrusal Momentum ve Korunumu, İmpuls ve Momentum, Çarpışmalar Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
11 Bir-Boyutta Esnek ve Esnek Olmayan Çarpışmalar, İki-Boyutlu Çarpışmalar Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
12 Açısal Yerdeğiştirme, Hız ve İvme, Sabit Açısal İvmeli Dönme Hareketi, Dönme Enerjisi, Eylemsizlik Momenti Hesabı,Tork,Tork ve Açısal İvme Arasındaki Bağıntı,Dönme Hareketinde İş, Güç ve Enerji Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
13 Katı Cismin Yuvarlanma Hareketi,Vektörel Çarpım ve Tork, Açısal Momentum Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
14 Dönen Katı Cismin Açısal Momentumu,Açısal Momentum Korunumu Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
15 Denge Şartları, Ağırlık Merkezi, Katıların Esneklik Özelliği Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Halliday, D. & Resnick, R. (2002). Çeviri Editörü: Yalçın, C. Fiziğin Temelleri. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
2 Serway, R.A. (1990). Çeviri Editörü: Çolakoğlu, K. Fen ve Mühendislik için Fizik. Ankara: Palme Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon Aleti, Dizüstü bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 100