Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 108 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 108 Adı: BİYOLOJİ 1 Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere bilim ve bilimsel yöntemi açıklamak, biyoloji biliminin temel kavram ve prensiplerini öğretmek, canlıların ortak özelliklerini ve cansızlardan farklılıklarını ortaya koymak, kimyasal maddelerden başlayarak canlılığa doğru giden organizasyonu oluşturan yapıları açıklamak, hücre yapısını anlatmak, hücre ve doku tiplerini tanıtmak, bitkisel ve hayvansal organizmaların biyolojisini öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Biyolojik bilimlerin günümüz dünyasındaki önemi ve gelecekteki yeri hakkında öngörüde bulunabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Suyun kimyasal ve fiziksel özellikleri ile canlılardaki işlevini ve önemini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Biyolojik moleküllerin yapısını ve işlevlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-4 Enzimlerin canlılık açısından önemini nedenleri ile açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-5 Farklı hücre tiplerini yapısal ve işlevsel olarak karşılaştırabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-6 Hücre bölünmesi çeşitlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Canlı organizmaları sınıflandırabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Prokaryotik ve ökaryotik organizmaların farklılıklarını açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-9 Bitkilerdeki doku çeşitlerini ve bunların işlevlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Bitkilerdeki farklı üreme çeşitlerini ve üreme organlarının yapısını açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilim ve bilimsel yöntem; bir bilim olarak biyoloji; canlı-cansız yapılar; canlıları oluşturan inorganik ve organik moleküller; canlılığın temel birimi hücrenin yapısı ve organelleri; hücre bölünmesi; canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması, bitkisel dokular ve bunların işleyişi, bitkilerde üreme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Biyolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve biyolojinin tarihsel gelişimine kısa bir bakış. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 Canlılarda yer alan inorganik moleküller ve işlevleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
3 Canlılardaki organik moleküller (karbonhidratlar, lipitler, proteinler, vitaminler). Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Deney Yapma
4 Enzimlerin yapıları ve özellikleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
5 DNA ve RNA moleküllerinin (nükleik asitlerin) yapıları ve işlevleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Deney Yapma
6 Canlılığın temel birimi: Hücre, hücrenin yapısı ve işlevi, hücre zarı ve hücre zarından madde geçişleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Deney Yapma
7 Hücre sitoplazması ve organelleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Deney Yapma
8 Ara Sınav
9 Hücre Bölünmesi; mitoz bölünme, mayoz bölünme ve kontrolsüz hücre bölünmesi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 Canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması, tür kavramı ve taksonomik yapılar. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
11 Virüsler, bakteriler ve arkeler. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
12 Ökaryotlar (protistalar, bitkiler). Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Deney Yapma
13 Ökaryotlar (mantarlar, hayvanlar). Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 Bitkilerin yapısı ve özellikleri. bitkisel dokular; Bölünür doku, değişmez doku. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 Bitkisel organlar ve yapıları (vegetatif organlar, generatif organlar). Çiçeksiz ve çiçekli bitkilerde üreme, döllenme ve gelişme. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Deney Yapma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sadava, D. (2019). Yaşam: Biyoloji Bilimi. (e. Gündüz ve İ. Gündüz, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
2 Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., and Jackson, R. B. (2021). Campbell Biyoloji (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, akıllı tahta

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz) 3,6,10,13 1 10
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 4 4
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120